Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 maart 2008

Oeufs de canard en cocotte

Bij een poelier in Londen vond ik de langgezochte eendeneieren en al wat je dan nog nodig hebt is een recept waarin 'ei' de hoofdrol speelt. Dus beboter ik een kopje (traditioneel wordt een 'cocotte' of 'ramequin' gebruikt, maar gewoon een mok of ander bakje werkt ook) met ganzenvet, breek hierin een eendenei, snufje zout, giet een beetje room erop (1el) en garneer met plakjes truffel. Ik weet het, het klinkt pretentieus, maar ten aanzien van de truffel kan ik in ieder geval zeggen dat het "geen echte goede" is.
Een eendenei is nèt een slag groter dan een kippenei, de schaal lijkt bijna van glas en is transparanter en breekbaarder (perfect geschikt voor hobbyisten en creatievelingen met meer goesting om te knutselen dan ik) en de dooier is relatief groter. De smaak is evenwel nagenoeg vergelijkbaar, misschien net iets fluweliger, voller.

De beker(s) met ei in een hittebestendige schaal zetten en de schaal vullen met kokendheet water, zodat de mok half onder staat en de eieren au-bain-marie zullen garen in een voorverwarmde oven van 180°C, gedurende een minuut of tien, twaalf. En als je van een 'lopende dooier' houdt, zoals ik, dan moet je er wel goed op letten dat de eieren niet té lang in de oven blijven staan, zoals die van mij... Zodat je er ook daadwerkelijk een stuk brood in kán dopen. Romig en heerlijk!

Poging twee was meer succesvol. OMG, LEKKER:

1 opmerking:

  1. Lastig om zowel de dooier (zacht) als het eiwit (stevig) precies goed te krijgen, maar als het lukt....zooo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen