Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

18 maart 2008

Maamoul

Een stel vrienden en ik hebben om de zoveel tijd een 'kook- wedstrijd'. De laatste keer hebben we onderzocht wie van ons de beste pindasoep maakte... In mijn agenda prijkt nu een nieuwe datum; en wel voor een heel weekend dit keer. Op zaterdag is er 'wie maakt de beste sushi?' (YES!) en voor zondag ligt 'wie maakt het lekkerste koekje?' vast. Kijk, dát is dan het voordeel van "helemaal in België" wonen: aangezien wij díe kant op gaan en dus blijven slapen, was al snel het idee geboren om ook op zóndag iets te doen. Als enige 'voedselblog-bezitter' van ons allemaal heb ik uiteraard nogal wat waar te maken en dus ben ik begonnen met een klein marktonderzoek.

Deze Joodse griesmeelkoekjes, gevuld met kruidige dadelspijs, vielen me al direct op bij doorbladeren van het boek ("De Joodse keuken - recepten en verhalen uit de hele wereld", Tirion, 2003) en ookal ben ik uiteraard niet in het bezit van een traditionele maamoulmal (wát een geinig woord is dat!), met een bolle lepel kom je ook een heel eind. Overigens gebruikte ik sinaasappel- bloesemwater en geen rozenwater, voor zowel spijs als deeg. Uitermate geurig. De dadelspijs was precies genoeg om 33 maamouls mee te vullen en die pasten nou nèt allemaal tegelijk op de bakplaat. Ik had wel een beetje deeg over, maar soit.

De maamoul mogen idd niet te lang in de oven blijven, want ze verharden na het bakken nog iets en die van mij waren dus een tikkeltje aan de harde kant. Maar los daarvan is het erg fascinerend om griesmeel-zanddeeg weg te happen en die verrukkelijke dadel-notenvulling moet ik àbsoluut onthouden!!

Nou wàs het natuurlijk pas mijn verjaardag geweest, dus kon ik de maamoul mooi als traktatie dumpen en heb ik er zelf maar één of twee opgegeten. Wat de enige reden is waarom deze koekjes voor míj calorie-arm waren...

2 opmerkingen: