Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 maart 2008

Gekleurde paaseieren

Bij de Hema (ik zou bijna zeggen: waar ánders?!) kocht ik vorig jaar 'eierverf' en 'toverwikkels'. Nou horen geverfde eieren bij Pasen en hoewel de aanblik ervan mij met een prettige nostalgie vervult (herinneringen aan eieren doorprikken, leegblazen en beschil- deren in zo'n ronddraaiend eierverfmolentje...), ben ik toch écht niet van plan om kostbare tijd te besteden aan in m'n eentje aan de keukentafel zitten met een doos waterverf en een aantal halfhalf leeggeblazen eierschalen. Een snelle oplossing voor de werkende carrièrevrouw met een gezonde hang naar het verleden, was dus geboden. Enter Hema:

De kleurpastilles (in zes kleuren) moeten in water opgelost worden (met 2el azijn) en zijn een beetje 'tricky'. Omdat de hardgekookte eieren te kort in het verfbad laten nauwelijks effect heeft; maar bij te lang kleuren, kleurt niet alleen de schaal, maar al snel ook het éi! En schijnbaar is het resultaat van een egaal gekleurd ei een (bijna) onmogelijkheid.
Nee, doe míj dan maar de 'toverwikkels'. Er zitten vier verschil- lende wikkels met z'n twaalven in een envelopje. Een plastic wikkel gaat eenvoudig om een gekookt ei heen, het ei wordt op een (soep)lepel in heet water gedompeld, waardoor de wikkel direct om het ei heen krimpt. Je moet wel op een paar dingen góed letten: het ei mag noch nat noch warm zijn (geeft voortijdige krimp van de wikkel), het ei mag niet groter zijn dan een eMmetje en je kan de wikkel níet inknippen (om stiekem toch een L-ei te laten passen). Verder moet de wikkel netjes om het ei aangebracht worden (lees: zoveel mogelijk in het midden), en dan maakt het verder niet meer uit of het ei op een lepel ligt of niet (als het waterbad maar heet is).

Nou kun je behalve kleurtabletten ook natuurlijke kleurstoffen gebruiken om eieren te verven:
rose kook de eieren in water met een stuk rode kool en en een scheut azijn; (licht)rood kook de eieren in water met flink wat bietensap; groen kook de eieren in een laagje water met verse spinaziebladeren; bruin kook de eieren in thee, sterke koffie of met uienschillen (of gebruik koffiedrab); geel-groen snijd verse peterselie fijn en laat deze een nacht weken in water, 's morgens dit water aan de kook brengen en de eieren er net zo lang in laten liggen tot ze geel-groen kleuren; licht oranje kook de eieren met 1tl azijn met schillen van limoen of sinaasappel, wortel, selderij- zaad; geel kook de eieren met 1tl azijn en voeg kurkuma, koenjit en/of saffraan aan het kookwater toe; gemarmerd kook de eieren gewikkeld in schillen van gewone en rode uien met aluminiumfolie eromheen (door deze laatste kleurtechniek gaat de smaak van de eieren achteruit en kunnen ze beter niet meer gegeten worden).

1 opmerking:

  1. Fascinerend om te zien hoe het ontwerp van de wikkels al die jaren niet veranderd is.
    Ik vond onlangs een setje uit mijn eigen jeugd, verstopt tussen de pagina's van een boek uit mijn ouderlijk huis, dat vermoedelijk uit de jaren 80 is.
    Al liet 1 ervan los, en een tweede deels, de anderen die ik probeerde werkten nog uitstekend!
    Een flinke dosis nostalgie voor mij, en mijn 3-jarige zoontje vond het ook fascinerend, zeker gezien ik ze hier in Noorwegen niet gezien heb.
    Link naar foto's van mijn setje zijn te vinden in mijn profiel link.

    BeantwoordenVerwijderen