Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 maart 2008

Zwevende eieren

Inderdaad: zwevende eieren! In water dan. Helemaal niet moeilijk voor elkaar te toveren maar wél hartstikke grappig:
Vul een hoog glas halfvol met water en los hierin 3tl zout op (of bij gebrek aan een hoog glas, zoals bij ons, een vaas half vullen en zout oplossen in het water; in mijn geval 7 eetlepels). Een vers, rauw ei voorzichtig op het water leggen, totdat het blijft drijven (principe: Dode Zee), eventueel extra zout in het water oplossen. Vervolgens héél voorzichtig het glas (de vaas) verder afvullen met regulier water, totdat het ei 'zweeft'. Ik goot hiervoor het water op een lepel, waar van af het tegen de rand in de vaas stroomde. En dan te bedenken dat ik een 6 had voor natuurkunde... (eeuwige frustratie: na alle tentamens stond ik met gemiddeld 6,5 op nèt een zeven; voor het examen haalde ik een 6,4, wat neerkwam op een eindcijfer van 6,45 = 6!)

Indeed: floating eggs!! In water that is. Not so difficult to achieve at all but very up there in terms of 'fun':
Fill a tall glass half with water and in here resolve 3tsp of salt (or lacking a tall glass, like me, use a vase: it took me 7 tbsp to get the right amount of salted water). Wait until the salt is fully resolved (stir, if required) Place a fresh, raw egg gently on top of the water until it floats (add more salt if needed). Then really carefully pour more ordinary water in the glass (I used a spoon from which the water flowed against the glass' ledge). Would you ever imagine on my Science exam I only júst passed?!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten