Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 maart 2008

Smakelijke anti-herpes salade

Ik heb nogal vaak een koortslip (herpes labialis). In ieder geval vaker dan mij lief is (feitelijk is élke koortslip er één te veel!). Afgezien van je algemene weerstand en de vraag of het herpesvirus überhaupt actief door je lichaam raast, is ook je voeding van belang op het uitbreken van een herpesinfectie. Na enig verdiepen in de materie, ben ik er achter gekomen dat de inname van lysine van groot belang is in de strijd tegen het virus. L-lysine is een essentieel aminozuur, kan dus niet door het lichaam zelf worden gemaakt en komt met name voor in: vis, kip, rundvlees, lamsvlees, melk, kaas, bonen, biergist, taugé en avocado. Arginine daarentegen, óók een aminozuur, bevordert de herpesvirusgroei. Arginine wordt vooral gevonden in: gelatine, chocolade, kokosnoot, haver, volle granen en witte bloem, pinda's, sojabonen en tarwekiemen. De meeste groenten hebben een lysine overschot ten opzichte van arginine, behalve erwten.

Nou ben ik nooit dol geweest op avocado, maar als het gaat om het voorkómen van een koortslip wil ik het vreemde groene spul best wat vaker doorslikken. Bovendien blijkt de theorie dat je een bepaald voedingsmiddel minstens een keer of twintig moet voorschotelen aan iemand alvorens deze persoon het gaat 'lusten', wáár te zijn, want de laatste tijd merk ik zowaar dat ik 'zin' (B: goesting) heb in avocado (wishful thinking?!). De volgende salade vind ik niet te versmaden:

Bladgroen (vers of uit een zakje) in de vorm van ijsbergsla, rucola, kropsla, overige slasoorten, mosterdblad of iets dergelijks op een bord schikken. Een rijpe avocado doormidden snijden, de pit verwijderen (volgens mijn lief behoor je een scherp mes in de pit te slaan, zodat mes en pit in één ruk uit de avocado verwijderd worden) en het vruchtvlees uitlepelen (dat is nog nèt even iets makkelijker dan schillen en in stukken snijden). Vruchten naar smaak toevoegen (druifjes, appel) en het geheel afmaken met krab, grijze garnalen of rivierkreeftjes. Eventueel een dressing maken (mayonaise, honing, azijn, beetje mosterd, beetje olijfolie) en opeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten