Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 januari 2008

Makro

Er is voor ons gewone stervelingen, niet vaak een kans om naar de Makro te gaan. En dat is waarschijnlijk ook precies zoals de Makro het wil, want waarom anders doen ze zo vreselijk moeilijk? De eerste en laatste keer dat ik voet mocht zetten op heilige groothandelsbodem, was eind jaren '90 toen ik met het pasje van de studentensoos waar ik achter de bar werkte (Diogenes, Nijmegen), naar de Lukas Klamer trok.
De ingeving (inge-ving, ha, ha) kwam toen ik het Makropasje van mijn werk tegenkwam. Waarom niet nog eens een middagje dropzakken van 1,25kg gaan bekijken? Na enig klikken op de Makro site, bleek dat de pashouder (degene op wiens naam het bedrijf in kwestie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) vrijelijk naar een vestiging van zijn keuze kan gaan. Maar voor mij, inwoner van Gent, bestaat enkel de mogelijkheid om met een door de pashouder ondertekende machtiging (op brief- papier van het bedrijf, wat we niet hebben) én het Makropasje naar een Nederlands filiaal af te reizen. Dichtstbijzijnde: Breda. Een beetje belachelijk, ik weet het. Maar zie mij gaan, met papieren en pasje.

Bij binnenkomst geef ik al het benodigd papierwerk aan de vervaarlijk uitziende controleur, die vervolgens schamelijk lacht. Eenmaal binnen geef ik mijn ogen te kost. Maar afgezien van de grootverpakkingen (die bijna net zo schattig zijn als de corresponderende miniverpakkingen die je her en der in supermarkten tegenkomt), kan weinig mijn interesse opwekken. Ja, de hazelnootolie (die ik mezelf voor €9,90 maar cadeau doe) en de vijgenazijn. Ik sta wel even stil op de afdeling 'professionele schoonmaakmiddelen', omdat wij thuis die stomme keramische plaat écht niet meer schoon krijgen. Waardoor ik dus voordat ik het weet, met niet-biologisch-afbreekbare vetoplosser in handen sta.
De Quaker Cruesli is hier zelfs nog duurder dan in de winkel (€2,16 vs. €1,89). En als de Venz hagelslag verpakking à 750g hier wegtelt voor €5,15; is dat dan een groot verschil met de prijs per kilo bij de AH? Stroopwafelrepen heb ik evenwel nog nooit gezien (maar die worden uiteraard niet gekocht). Ik kuier nog langs de grappige 10-liter emmers Calvé mayonaise (onder andere), 2kg verpakkingen tutti frutti en DeCecco olijfolie, maar dan heb ik het hier wel weer gezien voor de komende tien jaar. Bij de kassa is er nog de aangename verrassing dat met het praktijkpasje de BTW niet wordt aangerekend en ik dus de exclusiefprijs pin. Om het avontuur af te maken, tank ik bij de Makro-benzinepomp voor €1,39 per liter om me, dit keer zonder file rond de Antwerpse ring, terug te begeven naar huis. Alwaar ik trouwens ook prima boodschappen zou hebben kunnen doen...

1 opmerking: