Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

25 maart 2008

Gebakken lever smaakt...

... naar meer. En bovendien smaakt gebakken lever naar paté. Omdat paté voornamelijk bestaat uit lever. En vet enzo. Veel mensen gruwelen bij de gedachte aan orgaanvlees en, toegegeven, het prepareren van lever is een enigszins bloederig werkje, maar waar héb je het over in de Grote Strijd om Smaak. Waarom zou je wél zo'n ranzige hamburger van een willekeurige fastfoodketen eten, in zo'n klef wit broodje met wárme augurk, en geen eerlijk vlees? (de discussie "waarom zou je überháupt vlees eten?" laat ik voor het gemak even buiten beschouwing)
Bekijk de verpakking maar eens van een willekeurig produkt uit de supermarkt; grote kans dat er voornamelijk troep in zit: te veel zout, plantaardige vetten, glucose, smaakstoffen. Nee, doe mij dan maar lever. En nou is lever bijzonder smakelijk indien ge- bakken in bacon. Bakbacon of streaky bacon; dat maakt niet uit. Ik neem hiervoor altijd kippenlevertjes (kleine smaak- bommetjes, vergeleken met varkenslever), maar uit Londen nam ik lamslever mee. Nog nooit gegeten, maar er werd mij bezworen dat als je van lever houdt, je van álle lever houdt. De lamslever werd thuis in handzame stukken gesneden, in een weinig bacon gerold en in een warme pan met een beetje vetstof uitgebakken. Er is geen prikkertje nodig om de bacon om de lever op z'n plaats te houden, wanneer je enkele minuten geduldig wacht met omdraaien tot de bacon knapperig wordt. Lamslever is vergeleken met kippenlever een beetje stug en stevig (i.e. minder 'paté-erig'), maar verder heerlijk.
NB: Deze 'snack' is mijn favoriete picknickgerecht, omdat het één tot twee dagen op voorhand kan worden gemaakt, uitstekend in koelkast en diepvries te bewaren is, makkelijk mee te nemen is (lekt niet, kan niet uit elkaar vallen) en koud geserveerd kan worden. Mijn moeder trakteert haar verjaardagsgasten altijd op een gebakken levertje. Oók een goed idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten