Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 januari 2008

Route België: Luikse zondagsmarkt

De schilderachtige zondagsmarkt "La Batte", die elke zondag van 8.00 tot 14.00u het verkeer op de Quai de Maestricht op z'n kop zet (lees: onmogelijk maakt), is kenmerkend voor Luik en trekt vele toeristen (uit België, uit Duitsland, uit Nederland). Maar los van de dagjesmensen, is de markt wel dégelijk dé plek voor de bevolking van Luik (jong én oud!) om inkopen te doen.
"La Batte" (Waals voor dijk of kade) stamt uit de 16e eeuw, toen het stadsbestuur besloot een dijk langs de Maas aan te leggen om zo handelsactiviteiten in de buurt mogelijk te maken. De veemarkt en later ook de groentemarkt verplaatsten zich naar deze locatie, alsmede de jaarmarkt in november. Toen ook theaters hun deuren aan La Batte openden en marskramers en standwerkers de markt tot een openluchtshow omtoverden, was het voortbestaan gegarandeerd; en dát blijkt tot op de dag van vandaag. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is wordt het verkeer van de doorgaande weg omgeleid en gedurende de hele markt is de kade voetgangersgebied.

Achter mij hoor ik iemand zeggen "Best leuke kleren hier", maar dáár ben ik het zéker niet mee eens. Een groot gedeelte van "La Batte" bestaat uit spijkerbroeken van €5,00; T-shirtjes die het daglicht niet verdragen; fluor boxershorts (toegegeven, over de aankoop van die laatste sta ik even te twijfelen...); jasjes met een nepbontkraag en overige sokken en mutsenwaar. Niet mijn kopje thee. Voor de enthousiasteling met een oplettend oog valt er echter op deze markt (4km!!) heel wat te beleven. Zo vinden wij voor €4,00 een half kaasje Patachouffe (je weet wel, als in Chouffe bier). Voor €3,00 een klein emmertje ingelegde citroentjes (600g) en die vreemdsoortige luchtige speculaas (€1,20 per stuk) verdwijnt eveneens in mijn boodschappentas. Verder is er een kraam met 25 verschillende smaken cuberdons (karamel, ananas, munt) en zijn er welgeteld zéven (zeven!) 'gebakskramen' tot de nok toe gevuld met Italiaanse specialiteiten (verse ricotta, knopen buffelmozzarella, brokken Parmegiani, pasta's, worsten, olijven). En natuurlijk een heleboel prachtig gekleurde, mooi gesorteerde verse groenten en fruit (1kg kastanjes €3,50). De vele hamburgerstands laat ik wijselijk links liggen; maar het levend gevogelte, de konijntjes, de ovenverse broden, de diverse koeken, de snoepkramen en de traitteurs trekken mijn aandacht en prikkelen mijn zintuigen.
Voor de beste koopjes moet je de héle markt even op en neer (heb je meteen je sportieve activiteit van die dag er op zitten), maar koopjes zíjn er nóg wel. Ondanks de drukte. Raarste aankoop? Een gefrituurde rijstbal met, volgens de verkoper, een hart van bolognaisesaus. Ik weet nog altijd niet of je dat ding thuis weer moet opwarmen of dat je 'm koud moet eten, maar ik heb het nog niet aangedurft er een hap uit te nemen.

(update 14.03.2008)
Ik weet inmiddels dat de gefrituurde rijstbal een 'arangine' heet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten