Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 juni 2007

Chocobom

Een hartelijk dank aan Roald Dahl, die prachtige boeken (en korte verhalen!) schreef en een verdienstelijk koker was. Uit "Roald Dahl's griezelkookboek" (musthave) haalde ik HET recept voor chocolade-brownie en sindsdien gooi ik er regelmatig hoge ogen mee. Ik ben wel eens drie verjaardagen op rij met deze 'chocobom' afgekomen op mijn werk, en altijd werd er naar het recept gevraagd. Het beste van deze taart, vind ik, is de chocoladeglazuurlaag en als je daar steeds een andere chocolade voor gebruikt, heb je ook steeds een andere taart.

Nou heb ik de chocobom ook wel eens gemaakt met cake van witte chocolade en hoewel het deeg echt vingerlikkend verrukkelijk was, proefde je in de cake zelf nauwelijks iets van de chocolade terug, dus dat was uiteindelijk niet zo'n goed idee. De meest recente chocobom bestond uit pure chocolade cake en glazuur van melkchocolade met gehakte pijnboompitten. Dit keer ter ere van de laatste intervisie van het jaar 2006/2007 (TO).

Belangrijk bij het bakken van de cake in de oven is het afdekken van de bovenkant met bakpapier. Door het eiwitschuim droogt de cake snel uit en de harde korst die daardoor ontstaat, staat in te schril contrast met de plakkerige natte 'brownie' die de uiteindelijke cake is. Vroeger sneed ik de harde korst eraf, maar met deze methode héb je niet eens een harde korst dus dat is nog veel beter.

Het deeg in cakejes bakken kan ook, maar die moeten dan wel echt maar kort in de oven, want je wil ze niet te droog gebakken hebben en je kan beter ook geen vormpjes gebruiken, maar cakepapiertjes. Zelfs na het bakken nog erg plakkerig namelijk. De cakejes waren een uitprobeersel en ik had dit keer geen zin in vermoeiende esthetica, dus gewoon cakeje met een kwak glazuur. Het glazuur wordt uiteindelijk harder in de koelkast, zodat de chocobom ten minste te transporteren is, maar daardoor glanst het glazuur wel minder. (even tussendoor: ik vind 'cakeje' er taalkundig dus echt niet uit zien en ik heb steeds de neiging om 'cakje' op te schrijven, maar dat spreek je dan weer zo onsmakelijk uit...) Glazuur goed op laten stijven (nacht in koelkast) en genieten van pure, chocolade calorieënbom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten