Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 december 2007

Courgette in het zoetzuur

Ik ging dus gepersonaliseerde kerstcadeautjes uitdelen aan mijn collega's (negen stuks in totaal) en had daarvoor een familierecept uit een Allerhande (AH) gescoord: zoetzure courgette.

For my dear (nine!) colleagues I was going to make homemade sweet and sour zucchini as Christmas presents, for which I used a authentic family recipe (not my own):

Ik had geen flauw idee hoeveel courgette ik nodig zou hebben voor tien volle potten zoetzuur, maar ik heb gewoon bij de Lidl alle goede courgettes in een zak gestopt en deze afgewogen en kwam toen thuis met een dikke zes kilo. Prettig dat je je niet druk hoeft te maken over het uitvoerig wassen van de schil, nee, alleen kop en kont eraf snijden, de courgette in de lengte halveren en deze helften in plakken snijden (halve maantjes). Hetzelfde doen met een aantal uien (omdat ik bang was dat ik misschien niet genoeg zou hebben, heb ik het aantal uien opgevoerd) en de stukken groente overdoen in een flinke bak. Over de bovenkant enigszins gelijkmatig zout verdelen en dit zeker 2 uur laten staan. Wanneer je dan de krachtige dehydraterende werking van dat beetje zout ziet op die enorme bak, bedenk je je de volgende keer wel twee keer voordat je zout op vis of vlees strooit alvorens het de pan ingaat om te bakken.
Eventueel de bak afdekken met (de onderkant van) een bord en deze verzwaren. Door osmose wordt doorheen de hele bak vocht onttrokken aan de stukken courgette en ui.

Obviously I had nó idea how many kilograms I needed to fill ten jars. So I just bought all the zucchinis that were any good and ended up with about 6kg. No worries about peeling or elaborate washing; I just chopped all the zucchinis is slices and all the slices in half. Then peeling and slicing onions (two onions for every kilogram of zucchini) and transferring all the vegetables into a BIG tank. For which I used our laundry basket (and it wasn't even big enough)... Then let osmoses do its work with 500g of salt sprinkled on top! Let rest for about two hours.
.

Ik kan je zeggen: zes kilo courgette is een héléboel en ik kon moeiteloos vijf grote bakken vullen. Ondertussen de suiker in de azijn laten oplossen op middelhoog vuur tot de azijn begint te borrelen. Mosterdzaad en kurkumapoeder erbij, nog even laten koken, en dan af laten koelen. De voorgeschreven 50ml azijn vond ik wat weinig en aan de ontstane gele suikersiroop voegde ik dan ook nog een scheut extra azijn toe (ik gebruik Melfor honingazijn).
Na twee uur de groente goed afspoelen; hiervoor was een teil nodig, waarmee onze badkamer in één klap werd omgetoverd in 'Courgette Grand Central'. De gewassen courgette aan de azijnsiroop toevoegen en het zoetzuur een hele nacht (8-9 uur) in de groente laten trekken. Daarna de pan weer op het vuur en de siroop kort op laten komen. Met een schuimspaan de nog hete courgette met ui en mosterdzaad over de schoongespoelde (weck)potten verdelen met een weinig vocht, de potten hermetisch afsluiten en op de kop zetten. Dit laatste is een wonderbaarlijke truc om de potten luchtdicht te verzegelen en werkt verbazend goed.
De potten (€1.50 p.st. Xenos) kunnen overigens níet in de afwasmachine gesteriliseerd worden omdat de metalen ring dan wit uitslaat. Ik had wél genoeg courgette om tien potten (ook nog één voor onszelf) te vullen, ookal had ik potten met een inhoud van 1 liter.

Which amounts to a lót of slices! In the meantime bring 100ml of vinegar with 350g of caster sugar, 3 tsp kurkuma and 3 tsp mustard seeds (per kg, so times six) to a boil, cook for a couple of minutes and let cool. Thorougly rinse and wash all the vegetables until the salt has gone for the most part and add the slices to the vinegarsyrup. Marinade for 8 hours. Bring back to a boil and then scoop the warm zucchini and onion wíth syrup into sterile jars with a skimmer. Make sure the jars are hermetically sealed and let them cool off upside down (a wonderful tric to close the jars airtight).

De smaak is overigens verrukkelijk! Niet te zoet, niet te zuur, met een mild aroma van kurkuma. De sliertjes ui zorgen voor een beetje variatie in de prettige courgettehap terwijl de mosterd- zaadjes een authentieke look geven. Best cadeauwaardig, al zeg ik het zelf.

(update 24-04-2010) Misschien ben ik dit keer een tikkeltje te scheutig geweest met het zout. In het kader van "Ach, dat spoel je er toch wel weer af" en dát is dus niet zo! Nog steeds eetbaar, deze nieuwe lading potjes zoetzuur, maar duidelijk te zout!

These sweet and sour zucchinis taste wonderfully!! Not too sweet, not too sour, with a mild kurkuma touch. The slices of onion make sure there's a little variation in one bite of zucchini whilest the mustard seeds make for an authentic look. Pretty gift worthy, if I dó say so myself. Tastes good with fried rice of other Indonesian recipes, with bread (or lavash crackers....) or with meat.

1 opmerking:

  1. Wauw! Ziet er écht heel *leutig* uit. Dit wil ik ook wel es proeven...

    BeantwoordenVerwijderen