Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 december 2007

Twee variaties op het thema "cake in een tulband"

Ik had het makkelijk met Kerst. Ik wèrd in de watten gelegd door respectievelijk schoonzus en moeder. Sowieso is natuurlijk het merendeel van de mensen met Kerst níet aan het koken, maar aan het tafel dekken en opeten (gemiddeld voedt één kerstkok 4,8 personen; 5,8 inclusief zichzelf).
Maar ik ben er niet naar om met lege handen aan te komen en met het verwerpen van materiële overconsumptie waar mogelijk, deed zich de gelegenheid voor te bakken: een bananencake voor schoonzus (met neefje en nichtje) en een gemarmerde chocolade- koffie-vanilletulband voor mijn ouders.
This is how it all went down:

De feitelijke reden dat ik dit keer koos voor de vervaardiging van KadoCake, was de professioneel uitziende, papieren tulbandvorm die ik bij de Annamolen kocht. Het cakerecept stond natuurlijk al vast: de verrukkelijke melkcake zoals ik die eerder maakte. Maar gewoon simpele cake was niet feestelijk genoeg.
Ik verdubbelde de hoeveelheden in het recept en vulde één tulband- vorm op met plakjes banaan en deeg (tot nèt niet vol). Het restant deeg werd over drie schalen verdeeld. Vervolgens maakte ik een papje van 2el oploskoffie, 1el suiker en 1½el heet water; dit roerde ik door het deeg in één schaal: koffiecake. Daarna deed ik hetzelfde met 2el cacaopoeder, 2el suiker en 3el heet water: chocoladecake.
De tweede tulbandvorm werd gevuld met, om en om, scheppen van de drie verschillende smaken cakedeeg (als ware het een dambord), die vervolgens met een mes door elkaar werden gemarmerd: marmercake. Beide vormen de voorverwarmde oven in en gedurende dik een uur goudbruin en gaar laten bakken.

Het deeg rijst nog wel iets tijdens het bakken en dus is het zaak de vorm niet volledig met deeg te vullen (iets wat nooit helemaal lukt). Ik had trouwens nog voldoende beslag over om een hele stapel (4x12 stuks) minicakejes te bakken. Met mijn gelauwerde gekonfijte knoflook (klein stukje gesuikerde knoflook onderin het papieren cakevormpje, lepel deeg erop, kwartiertje in de oven: knoflookcakeje) en stukjes banaan toverde ik cakejes met een twist tevoorschijn. Onnodig te zeggen, dat alle cake binnen korte tijd verorberd werd...

Raar genoeg zijn de plakjes banaan in de banaancake níet zoals de dadels (in de dadelcake) naar de bodem gezakt, maar keurig op hun plaats in het deeg vastgebakken. De marmercake is míjn favoriet, omdat ik níet van koffie houd maar wél van koffiecake (en koffie-ijs), wat ik dan verontschuldigend "mokka" noem:

1 opmerking:

  1. Hi! Ik dacht ik ga m maken, de beste yellow cake. Maaar.....bij het eerste deel ging het al mis..de hoeveelheid meel en boter werd niet romig... is er iets mis in de hoeveelheden en/of volgorde van het recept? Alles was op kamertemperatuur. Ik heb dus maar de melk erbij gegooid en de eieren, (ik had 200 gr. aan eieren maar besloot toch 1 extra ei toe te voegen).
    Ik hoor graag van je! Cake zit nu in de oven....ben benieuwd....

    BeantwoordenVerwijderen