Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

29 januari 2008

Volkoren eierkoeken

Als je van eierkoeken houdt, zoals ik, zul je zeker fan worden van deze met havermout en zonnebloempitten bestrooide volkoren versie. Ik kocht ze in Voorst bij de 'Echte Bakker', maar aangezien deze zogenaamd echte bakker helemaal niet écht zelf brood bakt (maar aangeleverd krijgt uit de echte-bakker-broodfabriek), zullen de volkoreneierkoeken ook bij andere filialen te koop zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat geen één EchteBakker zelf bakt, maar deze in Voorst (Gase-van der Heijden, Rijksstraatweg 87) bakt het niet écht zelf (en zij verkopen dus ook geen verse gist).
De eierkoeken zijn verpakt per acht, en nee, ik kan ze niet in een kleinere hoeveelheid aanschaffen. Maar dat is niet zo erg. Want ze zijn heerlijk. Luchtig als een reguliere eierkoek, met dezelfde eierige smaak, maar minder ammoniakgeur en véél noteriger.

6 opmerkingen:

  1. Die ammoniakgeur is dus normaal?
    Echtgenote en ik waren eens een weekendje uit gaan waaien op het eiland Voorne. We kochten daar in de winkel een pakje eierkoeken, maar omdat die zo erg naar ammoniak roken, durfden we ze niet opeten uit schrik dat we onszelf gingen vergiftigen. In België zit er volgens mij geen ammoniak in de eierkoeken in de winkel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet ook niet waar die geur vandaan komt, maar vérse eierkoeken ruiken in mijn neus absoluut naar ammoniak!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zolang al ik eierkoeken eet, ruiken ze naar ammoniak. Geen paniek: ook wij zelf produceren ammoniak. Heeft iets met een scheikundige reactie van de eiwitten te maken en dit waarschijnlijk in combinatie met zuurstof, maar dat moet op internet terug te vinden zijn.
    Trouwens als wij zelf naar ammoniak ruiken (drastisch ontslakkingskuren) komt het omdat wij onze eiwitten gebruiken voor energie en da's niet goed, het zijn bouwstoffen en geen brandstoffen.
    Dus ammoniak is all over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voond van de week opens dit, dus vorige keer had ik het een klein beetje fout, dus hier een aanvulling:
    Voor 20 eierkoeken heb je 
2 gram ammoniumcarbonaat

    Ammoniumcarbonaat is een bakpoeder op basis van ammoniak. Dit kun je goed
ruiken. Omdat dit poeder boven de 100°C heel snel verdampt en daarbij veel gassen produceert, is het het beste (enige) bakpoeder dat geschikt is voor eierkoeken.
Laat de eierkoeken na het bakken goed uitwasemen om geurresten te voorkomen.

    http://jaapvanlelieveld.xs4all.nl/kookboek/gebak.htm

    En toch is dat van ammoniak en eiwitten - een chemisch gebeuren ook niet geheel onwaar - denk aan onze urine.

    Grappig: om lucht te krijgen is het niet goed ammoniak op te snuiven, wellicht moeten we voortaan eierkoeken besnuffelen. Iedereen schijnt er toch al uitvoerig aan te ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als Eierkoeken naar Ammoniak ruiken, zijn ze vermoedelijk niet zo vers meer!
    Het is inderdaad de combinatie van (oude) eieren
    en het eerder genoemde bakpoeder dat zorgt voor die rotte lucht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is niet waar, ze ruiken door het ammoniumcarbonaat. Dat ruik je ook als ze wel vers zijn.

    BeantwoordenVerwijderen