Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 januari 2008

Route Nederland: het fenomeen "melktap"

Ik was afgelopen weekend in Gelderland, regio 'net-niet- Achterhoek' (want dat is nou eenmaal waar mijn ouders wonen). Na een lange zaterdag succesvol met moeder koken, reisde ik 's avonds af naar schoonmoeder (zelfde regio) om me aldaar met mijn lief te verenigen. De volgende ochtend ging ik vooralsnog alleen terug naar ouders om verder te koken; lief zou later die zondag komen om mee te helpen opeten.
Onderweg terug was ik echter even van mijn à propo toen ik bovenstaand bord zag. Melktap? Geinig! Aangezien een rotonde op de Nederlandse N-wegen nooit veraf is, kon ik daar omdraaien, om vervolgens mijn autootje te parkeren voor een grappig schuurtje met de tekst "open". Nou, het zou mij benieuwen!!

Ín het schuurtje (Kruisbergse- weg 13, Zelhem) keurig netjes planken met hervulbare lege jerrycannetjes (1l, 2½l, 5l) die je kon kopen door de vereiste hoeveelheid euromunten in een geldkistje te doen. Naast de planken een schone (B: propere) KS-melkautomaat met daarop een bord met de melkprijzen (€0,80 per liter). Achter de klep links een klein kraantje, waaruit na inworp van het gevraagde geld, verse melk schuimde. Aan mij de taak om deze witte motor in mijn pasgekochte fles op te vangen. De hoeveelheid melk werd automatisch afgetapt, waarna ik met daarvoor bedoelde, gereedliggende doekjes het natuurlijk overschuimde teveel kon afvegen. Dop op de fles en klepje dicht. En weer 'en route'.
Helemaal goed natuurlijk, deze 'rechtstreeks van de boer' melk, in een hervulbare (dus milieuvriendelijkere) verpakking. En op de keper beschouwd, niet eens zoveel duurder dan in de supermarkt (Euroshoppermerk niet meegerekend); met de wetenschap dat je zuurverdiende geld rechtstreeks terechtkomt bij de producent en niet in de zakken van transportbedrijven en detailhandels verdwijnt. En uiteraard nog lekkerder ook!!

PS: de getapte melk betreft RAUWE melk! Niet zo lang houdbaar dus, maar wél het soort melk dat je hebben moet om mattetaarten te maken (een gekoesterde droomwens).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten