Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

05 januari 2008

Route Frankrijk: middagje Lille

Kijk, dát zijn de grote geneugten van een vestiging in België: het "zuiden van Europa" ligt, bij wijze van spreken, op de drempel. Zo ben ik fervent fan van de Auchan en rijd dus vaak genoeg die kant op (de Franse grens ligt op een kwartiertje of drie van mijn huisdeur), maar onlangs besloot ik mijn lief te trakteren op een dagje Lille, 12km verder dan de hypermarché. Een schot in de roos, zo bleek, want het vertoeven in een ander land, een andere cultuur prikkelt de zinnen en verscherpt de geest. Zelfs al is het dan maar Noord-Frankrijk, voor je gevoel ben je al halverwege de Rivièra. En misschien is het hineinredenieren, maar ik zou zwéren dat er in Lille méér zon scheen dan in Gent...

Het begint in ieder geval al goed met een zakje versgepofte kastanjes van een straatventer. Zó lekker noterig en gerookt en bovendien warm. Fijn. Midden op de 'Grand Place' een groot reuzenrad, vanwaaruit we nog een heuse kerstmarkt spotten (begin januari nog? schijnbaar!). Veel (duur) eet-en drinkspul op deze nepchaletverzameling, o.a. ahornsiropen, honingen, glühwein, cuberdons in véle véle smaken (ananas, meloen, citroen, bergamot, etc), peperkoeken (€6,00 voor een pakje van 200g? ik dacht het NIET!) en soep. Kijk, dàt moet je hebben op zo'n koude winterdag. Onthoud: als je niet meer weet of je het koud of warm hebt, moe bent of gewoon dorstig; EET SOEP. Helpt meestal tegen ongewenste fysieke onregelmatigheden.
Bij de Monoprix (in winkelcentrum Tanneurs) kopen we vers brood en natuurlijk sleep ik vriendlief mee de supermarkt in. Meest discutabele aanzicht laat zich in de Habitat aanschouwen: de peper-en zoutknijpers 'Lapin' met netjes een bord ernaast waarop je even kan uit- proberen hoe de peper uit 'het konijn' komt. En dat voor een specerij die ooit peperduur was; in wat voor een rare maatschappij leven we toch?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten