Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 januari 2008

Gestoofde prei

Zoals de meeste dingen die mijn moeder en ik de afgelopen dagen maakten voor ons zelfbedachte familieklassiekers kook- weekend, is ook deze gestoofde prei een gerecht wat ik vroeger vaak at (toen mijn moeder nog voor mij kookte), tóen best lekker vond, maar nu NOOIT meer klaarmaak. Oh nee, da's niet waar; één keer heb ik het geprobeerd (in de aanloop naar het afgelopen weekend had ik het briljante idee om prei in melk gaar te koken en dat dan op quasi ingenieuze wijze in te koken, maar echt eetbaar was dit culinaire hoogstandje niet; laat staan dat het de smaak van vroeger had).

Mama pakt het simpeler aan. Zij snijdt drie preien in bijna 1cm dikke ringen ("anders blijft er niets over van de prei"), spoelt deze schoon en kookt ze in 10 tot 15 minuten gaar (de prei staat nèt niet onder water). In een bakje mengt moeder een scheut melk (ik weeg: 130g) met 2el bloem tot een klontvrij mengsel en nadat ze het meeste kookvocht heeft afgegoten ("maar niet helemaal afgieten, hoor"), gaat het melkmengsel in de pan erbij om op zacht vuur in minder dan een halve minuut tot een smeuïg sausje in te binden. Beetje zout en beetje meer nootmuskaat erbij en klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten