Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 januari 2008

Piepkuikens uit de oven

Veel Nigella Lawson op de tv de laatste tijd. VTM zond haar driedelige kerstspecial uit en bovendien is ze te bewonderen in een wekelijkse "Nigella Express". Nou zag ik haar twee keer poussins klaarmaken (o.a. pouspous with couscous) en ik wist eigenlijk niet wat dat was, poussin. Piepkuiken, dus, want ik zag ze liggen voor €2,45 per stuk bij de Delhaize. En aangezien mijn interesse gewekt was en ik dit géén geld vond, kocht ik er twee en besloot vandaag mijn eigen variant op een 'Sundayroast' te maken, door voor het eerst ooit, zélf hele kip uit de oven klaar te maken. Nou ja, kippetje, dan...

Eerst maar eens nader onderzoeken hoe Nigella het doet. In haar eerste versie (recept), plaatst ze de piepkuikens in een ovenschaal met in stukken gesneden citroen en ongepelde teentjes knoflook. Besprenkeld met olijfolie en bestrooid met een mengsel van zout, suiker, paprikapoeder en kaneel gaan ze vervolgens bijna een uur een voorverwarmde oven van 225°C in.
In variant nummer twee (bekijk hier) worden de piepkuikens in een ovenschaal gelegd met in stukken gesneden zoete aardappel. Vervolgens besprenkeld met olijfolie en bestrooid met kaneel en gemalen komijn, driekwartier in de oven.
Oké, dat kan dus niet té moeilijk zijn:

Recept
Twee piepkuikens in een ovenschaal doen (geen voorbehandeling of opvulling of wat dan ook). Een middelgrote zoete aardappel, mét schil, in grove stukken erbij, net zoals een in stukken gesneden citroen en vier ongepelde teentjes knoflook. Ruim besprenkelen met olijfolie.
In een bakje 1tl zout vermengen met 1el suiker, 1tl kaneel, 1tl paprikapoeder en 1tl gemberpoeder. Dit mengsel over de kippetjes verdelen en de hele schaal 30 minuten in een voorverwarmde oven van 225°C. Daarna de piepkuikens omdraaien, de groenten wat husselen en 1 geschilde pastinaak, in grove stukken, toevoegen. Nog dik een kwartier de oven in, die is teruggeschakeld naar 200°C. En dan krijg je dit:

Een vorstelijke maaltijd, mag ik wel zeggen, wanneer we elk een eigen kippetje op ons bord hebben liggen. Met de heerlijk zachte, zéér smaakvolle batata en pastinaak en een begeleidende salade (slablaadjes, rauwe rode paprika, geroosterde pijnboompitjes, balsamicoazijn en olijfolie) een verrukkelijke maaltijd. En inderdaad: express-eenvoudig. Absoluut voor herhaling vatbaar! Het maakt alleen feitelijk niet zo héél veel uit wat je óver de kuikens strooit, het vlees zelf kruidt er toch niet door. Ik heb ook wel eens iemand een soort afdruiprek in de ovenschaal zien plaatsen, met dáárop de vogels, zodat het vet wegdruipt. Ook een idee.

PS: Mijn lief was superblij dat ik alle "gele paprika" op zíjn bord schepte, maar ik wist beter dan hij dat dit de stukken citroen waren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten