Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 januari 2008

Pompoencurry

Ik kreeg van een collega-vrijwilliger met wie ik op een nieuwjaarsreceptie in gesprek kwam over koken, zíjn gouden tip voor een smakelijke curry: een kruidenbouillonblokje toevoegen aan de bechamelsaus. Ah, dank!! Maar eenmaal thuis, toen de hersencellen enigszins alcoholvrij weer naar behoren werkten, zat ik te denken over die bechamelsaus. Bechamelsaus? Waarom zou je in hemelsnaam bechamelsaus maken voor een curry? Is een curry niet een soort van stoofpot?
Maar aangezien ik toch nog butternut- squash had liggen voor de pompoen- curry uit een populair damesblad (van het werk, hoor), kon ik best bechamel maken en dan zou ik later wel uitvogelen hoe ik het geheel in elkaar ging draaien...

De inspiratie:
Kook 200g basmatirijst gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verhit 1el zonnebloemolie en fruit hierin in grote, in ringen gesneden ui, tot glazig. Voeg 2el currypasta (Patak's) toe en bak deze 3 minuten mee. Roer 500g pompoen, in blokjes, en 5 tomaten, in kwarten, hierdoor. Voeg 2dl water toe en laat een kwartiertje sudderen, zodat de groenten zacht worden. Warm 100g grofgehakte spinazie enkele minuten mee en breng op smaak brengen met zout en peper. Serveren met de rijst.

Rijst gaar koken. Check. Ui fruiten (niks ringen; gewoon snel in blokjes). Check. Currypasta erbij en daarna stukken pompoen en tomaat. Check. Bechamelsaus gemaakt van 50g boter, 50g bloem en 5dl water (géén melk). Check. Mét een kruidenbouillonblokje. Dubbel check. En nu? Tja. In plaats van 2dl water, voeg ik 0,5dl water aan de groentensmurrycurry toe (het moet toch érgens in garen?!?) en ongeveer de helft van de bechamelsaus. Laten smoren tot met name de pompoen zacht is. Check. Wel veel roeren. Dan (deelblokjes diepvries)spinazie in de saus laten ontdooien en het geheel serveren met rijst. Check.
Lekker hoor, maar ik ben nog steeds van mening dat die bechamelsaus een overbodige stap is. Helaas dus, wordt deze "gouden tip" afgevoerd. In ieder geval tot de volgende nieuwjaarsborrel, waarop ik met voldoende wijn in de maag, hopelijk durf terug te komen op bovenstaand gesprek om te vragen wát hij nou precies bedoelde met bechamelsaus?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten