Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 januari 2008

Route België: speculoosijs in Luik

Je hebt het werkelijk nog nooit zó mint gezien qua inrichting (zélfs de klok!!), maar bij Glacier Tullio (Rue Léonard 58) kom je dan ook niet voor het decor. Het familiebedrijf viert anno 2008 trots zijn 50-jarig bestaan en wanneer je hier een ijsje koopt (€1,00/1 bol; €1,50/2 bollen; €2,00/3 bollen) wéét je waarom. Vers. Vol smaak. Ambachtelijk huisgemaakt. Zonder ijskristallen. Knapperig hoorntje. Genoeg keuze in 'parfums'.
Ik loop naar buiten met een bolletje 'noisette' (mét stukjes noot) en een bol speculoos; en over die laatste ga ik werkelijk UIT MIJN DAK!! Mijn lief moet zeker vier keer aanhoren hoe lekker die speculoosijs is, zonder het genot van een uitgebreide proevage (want deze verrukking kán ik bijna niet anders dan voor mezelf houden). We zijn trouwens allebei te spreken over de pitten die in zíjn bolletje citroenijs zitten. Artisanaal, maar dus duidelijk niet tot in den treure verfijnd. En met deze stelling kom ik weer terug op de verschrikkelijke mintmuren... Je zou je bijna afvragen of ze hier wel smaak hebben, maar dan neem ik een laatste lik van mijn speculoosijs en wéét!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten