Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

25 januari 2008

Gastronomisch familieweekend

Morgen na mijn werk, reis ik af naar het verre Gelderland, voor een heel weekend bij mijn ouders (oei). Moeder, broertje en ik (vader kan alleen een ei frituren, dus die telt maar mee voor spek en bonen) gaan na, ongetwijfeld, zorgvuldige planning, álle familieklassiekers van weleer koken. Vooral om de recepten uit de oude doos op de nieuwe generatie (moi) over te dragen, maar natuurlijk óók voor een beetje culinaire bonding. Op het programma staan in ieder geval: snert, speklapjes, tutti frutti, tomatensoep, appeltaart en potmik (wijlen oma's specialiteit). Op zondag zal ook partner arriveren om mee te helpen alles op te eten en ik ben nú bezig alle in huis aanwezige diepvriesdozen en pannen alvast in de auto te laden. Ik zie het als een eerbetoon aan mijn moeder, die toch zeker achttien jaar lang mijn dagelijks kostje heeft gekookt. Het moet toch vleiend voor haar zijn om op deze manier door het kroost te worden uitgehoord...

(update 27-01-2008)
Op de weg terug, na een zéér geslaagd kookevenement, hebben mijn lief en ik als ultiem goed idee een televisieformat bedacht: à la ManbijtHond bij mensen thuis aanbellen, vragen naar dat ene familierecept en het verhaal erachter, en vervolgens filmen hoe die mensen het koken en gezamenlijk aan tafel opeten (reminiscing...) Ook leuk: kookboek met familierecepten (en hun verhaal).

2 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend goed idee! Nu kook ik al regelmatig met moeder en zus. Maar dat zijn meer expirimentele aangelegenheden. Ik ga direct een weekend bij mams boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hè?! Had ik mijn oma nog, dan zou ik ook zéker een weekend met haar achter het fornuis doorbrengen!! Als je er over nadenkt, dan is het eigenlijk belachelijk dat we onze familietradities niet voldoende overleveren.

    BeantwoordenVerwijderen