Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 februari 2008

Route Nederland: de West-Kruiskade in Rotjeknor

Vóórdat de bommen vielen op Rotterdam, waren de Kruiskade en de West-Kruiskade een aaneengesloten geheel, waar men zelfs een diergaarde kon vinden. Na de Grote Wederopbouw, het uitgroeien van de haven én de toestroom van gastarbeiders, veranderde de West-Kruiskade (nu van de Kruiskade gescheiden door DeDoelen en het Schouwburgplein) in culishopwalhalla. Want afgezien van de betere juwelier voor écht Surigoud, Turkse stoffenwinkels en de mogelijkheden voor het vinden van Antilliaanse hairextensions, is het op deze straat: eten wat de klok slaat. In de vorm van vele, véle eetcafeetjes, toko's en zelfs een heuse Chinese supermarkt (Wah Nam Hong, West-Kruiskade 4-6). Híer is het mogelijk een ton voedsel naar Suriname te verschepen en híer vind je dan ook ALLES wat je nodig hebt om een heus Kaapverdiaans gerecht klaar te maken (slang: cabo).

Wij vermaakten ons gisteren (zaterdag) met het op en neer lopen van de West-Kruiskade. Er is zoveel te zien; zéker als je de verschillende toko's afgaat. Exotische vruchten en groenten, diverse geïmporteerde produkten (uit Amerika, Portugal en Azië) en supervriendelijke verkopers die nooit te beroerd lijken om uitleg te geven over hun (mij) onbekende koopwaar. Om eerlijk te zijn voel je je soms een beetje geïntimideerd door de absolute overdaad aan autochtone allochtonen (of allochtone autochtonen), maar het is ook wel weer heerlijk om de nabijheid van de wereld te voelen, te zien, te ruiken. Suriname ligt hier letterlijk om de hoek. Wie moet er dan 'integreren'; de uit-de-polderklei-getrokken Nederlanders of de Nederlander met een exotischer oorsprong?!? En als puntje bij paaltje komt, maken zowel mijn oerhollandse moeder als de authentiek Surinaamse thuiskok veelvuldig gebruik van -bijvoorbeeld- de bekende vierkante Maggi d'Or bouillonblokjes.
Want lekker eten is hetzelfde als lekker eten!
TIP: broodje Pom van "Toko Kon Fa" (nr. 59B)

Gekocht: Surinaamse limonadesiroop met anijssmaak (Sweet Sopie), Amerikaanse custardpoeder (Lion), Portugese kippen- bouillonblokjes (Maggi), steranijsthee (Badia), Chinese dadeldrop en melissethee (Lipton).

1 opmerking:

  1. Deze blog geeft precies weer waar ik inwoner van rotjeknor het meest van geniet...De kruiskade..Als ik over deze staat loop voel ik me echt een inwoner van de wereld. Alles kan je hier krijgen wat betreft eten...Alleen ik voel me niet zo geintimiteerd maar dat komt waarschijnlijk omdat ik al bijna 46 jaar wekelijks door deze straat loop....Trouwens een leuke site...Als u nog een keer in Rotterdam kom moet u ook een keer gaan winkelen in de Chinese boot nabij de Euromast

    Marco

    BeantwoordenVerwijderen