Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 februari 2008

Rollade met cranberrysaus

Ik kocht een zak verse veenbessen (cranberries). Dus daarmee ga je cranberrysaus maken, natuurlijk. En bij de cranberrysaus hoorde een mooi stukje vlees, had ik bedacht, dus waagde ik me op onbekend terrein wat betreft zowel de rollade als de saus:

De saus bleek een eitje. Zak veenbessen in een steelpannetje legen, de vermelde ingrediënten toevoegen, aan de kook brengen en het geheel op zacht vuur laten pruttelen. De cranberries knappen kapot als het sap het kookpunt bereikt, wat hartstikke geinig is om naar te kijken (en te luisteren).

De rollade bleek een iets grotere uitdaging, maar zéker geen onneembare vesting. In een hete koekenpan met bruisende boter en een scheut olijfolie (door de toevoeging van olie kan het vet een hogere temperatuur bereiken; de boter zorgt dan weer voor een mooi bruin kleurtje) de rollade aan alle kanten dichtschroeien. Het stuk vlees vervolgens in een met gesneden groente gevulde ovenschaal plaatsen en besprenkeld met het bakvet, één tot anderhalf uur een voorverwarmde oven van 170°C in. Ík vulde de ovenschaal met (ongeschilde) zoete aardappel, wortelen, pastinaak en grove ui, maar dat is natuurlijk facultatief. Aangezien de onderkant van de rollade natter en dus minder krokant wordt dan de bovenkant, het vlees halverwege omdraaien.
Geserveerd met rijst en rucolasalade. En hoewel ik zeer te spreken was over mijn prestatie, waren de gegaarde groenten absoluut het lekkerst! Luxe. En de rollade is ook lekker, koud op brood de volgende dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten