Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 februari 2008

Anzj's basmatipilaf à la Gordon

Gordon Ramsay is een beetje een rare. Maar goed, hetzelfde kan gezegd worden over Jamie (Oliver), of over Ramon (Beuk). Op zich is dat natuurlijk nog tot daar aan toe, maar het grote pluspunt van Gordon is dat hij dan wel weer FANTASTISCH kan koken. Je merkt het al wanneer je één van zijn vele kookboeken doorbladert: ingenieuze recepten die uit hun voegen barsten van de smaak. En bovendien veelal thuis maakbaar, wat niet altijd gezegd kan worden van de creaties van sommige meesterchefs.
Uit "Gordon Ramsay's Geheimen van een Meesterchef", Tirion, 2003 (p.103) kook ik:

Het betreft een makkelijk recept met maximaal effect. Precies zoals we het graag hebben. In een (braad)pan ruim boter smelten en hierin een gesnipperd uitje op zacht vuur glazig fruiten. Dan enkele minuten 250g basmatirijst meebakken, vervolgens het geheel afblussen met 6dl (kippen)bouillon en een heleboel geurige kruiden toevoegen: een flinke tak tijm (of 1el gedroogde tijm), 1 laurierblad (ik neem er 2, want ik weet het natuurlijk beter dan Engeland's meest succesvolle kok), 2 kaneelstokjes, 6 gekneusde kardemompeulen, 2 anijssterren (ik opteer koppig voor 3), de zest van 1 citroen en verder peper en zout naar smaak. De bouillon aan de kook brengen en daarna de rijstmix afdekken met bakpapier. Huh? Bakpapier? Waarom niet gewoon met het deksel? Tja, dat zijn nou die mysterieuze culinaire wegen die enkel Gordon bewandeld, en oké; bakpapier it is. Niet dat ik een 'op maat geknipte cirkel bakpapier met een stoomgaatje in het midden' precies goed op de natte rijstebrij krijg, dus ik leg gewoon een vel bakpapier óp de pan en zet dit vast met een touwtje (want uit ervaring weet ik dat je geen elastiekje moet nemen als zo'n pan nog de oven in gaat, want een elastiekje knapt!) En dan de pan 25 minuten de voorverwarmde oven in. Kun je ondertussen iets anders gaan doen (zoals de rest van het diner maken). Het resultaat is een perfect gare rijst, die zalig geurt en dito smaakt. Zoals verwacht heb ik in één klap mijn lief gunstig gestemd met dit pannetje kruidenrijst. En dat is dan weer in míjn voordeel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten