Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 februari 2008

Natte citroencake

Als je moet werken in het weekend, zoals ik de komende dagen ga moeten doen, mag je best iets lekkers maken voor jezelf en je collega's. Nou was ik eigenlijk van plan een fijn taartje te bakken, maar ik had (na een lange werkdag) géén zin om nog uitgebreid boodschappen te doen, dus moest ik me zien te redden met wat er in huis was. Bij gebrek aan kokos in de voorraadkast, werd het dus 'natte citroencake', want boter, suiker, bloem, bakpoeder en citroenen waren voor handen:

Eerst cakebeslag maken zoals je cakebeslag moet maken: boter met suiker crèmig kloppen, dan één voor één de eieren erdoor roeren en vervolgens het beslag afmaken met bloem en bakpoeder (bloem en bakpoeder = zelfrijzend bakmeel). Ik roer er ook nog het sap van 1 citroen doorheen, samen met de zest van 3 citroenen. Het sap van de andere 2 citroenen gebruik ik om suikersiroop op smaak te brengen. In de nog warme siroop gaat ook een handvol gescheurde muntblaadjes, voor een licht aromatische toets. De siroop moet vervolgens afkoelen en wordt daarna over de cake uitgegoten, die vers uit de oven komt.
Dit geeft géén 'knapperig laagje' zoals het recept mij doet geloven (althans, nóg niet), maar zorgt wél voor een hele fijne citroenzure frisse smaak. De cake is inderdaad NAT (wat wel enige problemen geeft met het uit de vorm verwijderen...) maar MJAM!!
Gaat nog gegarneerd worden met muntblaadjes.

1 opmerking:

  1. He Inge,ziet er goed uit! Val ik ook onder "collega's"?

    groetjes "robbie" (uitspreken met dichtgeknepen neus en licht Italiaans accent.)

    BeantwoordenVerwijderen