Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 maart 2010

Verjaardagstaart, voor thuis

Favoriete bezigheid van het jaar: ik ga zo verjaardagstaart bakken. Verjaardagstaart nummer drie, feitelijk. Oké, ik geef toe, het tijd- stip is niet helemaal geweldig (21.00u), maar dat heb je dan met lange werkdagen (ik had tot nu nodig om mijn '2nd wind' vanuit nergens op te diepen). Later meer....

(update 13-03-2010)
Het gróte succes dit jaar bestond uit een smeuïge kwarktaart met witte chocolade, roomkaas, citroenzest en mascarpone op een bo- dem van stroopkoeken. Een kleine aanpassing van de DB Infamous Cheese Cake van april vorig jaar. En zoals toen, nu wéér súpergoed geslaagd. Echt een zachte taart met een explosie aan smaak.

Voor de bodem heb ik dit keer (negen) stroopkoeken grof gemalen in de keukenmachine en vermengd met 110g gesmolten boter. Dit in de met bakpapier beklede vorm drukken en beschenken met het taartmengsel (recept). Deze bodem was een tóppertje. Beter zelfs nog dan de bodem van bastognekoeken die ik vorig jaar deed. De taart moet au-bain-marie gebakken worden in de oven. Daarvoor de springvorm in plasticfolie inpakken en in een grote ovenschaal met kokend water zetten. Of voor diegenen (ik) die wel zo'n schaal hadden, maar die met de recente remigratie naar de stort hebben gebracht: springvorm op de bakplaat en daarop dan maar water schenken. Waardoor de hele oven overstroomt...

2 opmerkingen:

  1. naast yoghurt en honing en warm fruit staat ook taart op mijn lijstje... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan liggen er voor jou Middeleeuwse viskoekjes met peperkoeksaus klaar. Of een blik soep.

    BeantwoordenVerwijderen