Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 maart 2010

Citroenrisotto met zalmceviche

Note to self: NIET VERGETEN (en váák nòg een keer maken):
Nieuwe topper! Waar ik dit recept vandaan heb getoverd, ik zou 't je bij god niet kunnen vertellen, maar de frisse (en tóch romige) risotto met vermouth en citroen is héérlijk. En bijna zomers. Past perfect bij de warme lentezon die de laatste dagen ons land koes- tert (hoewel het officieel nog winter is, van mij mag er best nóg een keer natuurijs komen..). Maar waar ik helemáál fan van ben is de supersimpele smakelijke gemarineerde zalm. Daarvoor hoeft enkel een prachtig stuk verse zalm(filet) een half uurtje in een marinade van citroensap, olijfolie, (campari of) vermouth, zout, suiker en geroosterde venkelzaadjes te liggen. Het zuur van twee citroenen breekt de eiwitten af en gaart de vis op die manier; daar komt dus verder geen hitte aan te pas (níet met vlees proberen; lukt alleen met vis, voor zover ik weet). Plakjes courgette op de hete grillpan en rucola uit een zak rukken. Klaar.

En wat ik óók zo subliem vind, is de afwezigheid van dille! Ik ben dól op dille, daar niet van, maar het is wel enorm cliché. Dan is zalm met venkelzaad een leuke nieuwe afgeleide. En door de fris- zure citrusrisotto kan het aanmatigende schijfje citroen ook mooi weggelaten worden! Win-win.

3 opmerkingen:

  1. Nee hoor, dat kan ook met vlees. :) Maar je moet dan wel -net als bij vis natuurlijk- erg vers vlees hebben. ..Op zich logisch, want in vlees zitten net zo goed proteinen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent een vrouw naar mijn hart! Als de weergoden het toelaten: graag één keer gitzwart glij-ijs (zonder sneeuw!) en dan 180 km 'blik op oneindig en verstand op nul'.

    Daarna ga ik jouw recept proberen. Jammer van dat zakje rucola maar er is momenteel weinig anders voorhanden, dus dat is je vergeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohoh! Dat ziet er wel heel erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen