Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 februari 2010

.... van ver en dichtbij

In het discountschap van DeSlegte liggen deze verrassend goede kookboekjes voor €4 per stuk te koop (Bol.com verkoopt voor elf euro tweedehands exemplaren). Naast Zuivel, van ver & dichtbij; Brood, van v&d en Desserts, zou er volgens de achterkant ook nog een Kleine broodjes in dezelfde serie moeten zijn en wie weet zijn/ komen er nog meer...
De boekjes zijn allemaal 21x21cm groot en tellen elk zo'n 72 pagi- na's met ongeveer veertig recepten. De eerste bladzijden zijn vol- geschreven met informatie over het te behandelen onderwerp. Dat betekent voor de aflevering Brood: de historie en oorsprong van brood; standaardrecepten met uitgebreide beschrijvingen van de respectievelijke werkwijzen (gistdeeg, zuurdesem); tips en trucs; toelichting op het nodige materieel voor thuisbakkers en een uit- gebreide beschrijving van de gebruikte ingrediënten. In Zuivel wordt hier verteld over de zoogdieren, de manieren om zelf melk- producten te maken (zoals: dikmelk, zure room, yoghurt, boter, zaan, kaas) en ook een uitgebreide toelichting op het benodigde materieel en de gebruikte ingrediënten.

Allemaal handig, maar het gróte pluspunt van deze reeks boekjes is, naast de verleidelijke foto's, de bizarre uiteenlopendheid van de gepubliceerde recepten. Met slechts veertig recepten is elk boekje toch nog completer dan veel andere dikkere kookboeken. Met de duidelijke stap-voor-stap instructies kun je meteen zelf aan de slag en maak je naast oude, regionale streekgerechten (krentenwegge, duivekater, roomboterbabbelaars, hangop, watergruwel) ook veel exotische varianten, die door immigranten in de Lage Landen zijn geïntroduceerd (pide, tiramisu, panir, quinoabrood). De uitspraak "Voor elk wat wils" was nog nooit zó wel van toepassing op een se- rie kookboeken.

Kortom, zéér inspirerend, uiterst praktisch bruikbaar en boven- dien dat alles voor een schijntje. Aánwinst! Of laat ik het zo zeggen: áánrader!

2 opmerkingen:

  1. Hé wat grappig! Ik heb er 2 van Brood en Broodjes (ik kan je evt wel wat scans maken als je wilt?). Ik ben het met je eens, ondanks dat ze zo klein zijn maken ze een heel volledige indruk. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ze zijn best goed. En dank je voor je vriendelijke aanbod, maar ik vrees dat ik voorlopig wel genoeg moet-ik-nog-eens-maken-recepten heb liggen hier. Laat ik het daar maar even bij houden..

    BeantwoordenVerwijderen