Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 januari 2010

Een vree(md) Gents kookboek

Godzijdank voor dat uit Frankrijk overgewaaide gebruik om op Nieuwjaarsdag ('s nachts, na bezichtiging van het - in NL véle - vuurwerk) cadeautjes aan elkaar te geven, want anders had ik nu nooit dit toffe kookboek in handen gehad. Een Vlaamse vriendin dacht mij hier een plezier mee te doen en inderdaad schiet het gemoed vol. Het enige vervelende is dat ik niet makkelijk gebruik kan maken van de in het boek genoemde adresjes, aangezien mijn bed niet meer in Gent staat..
Dit kookboek volgt twaalf Gentse koks uit verschillende culturen bij het maken van een maaltijd voor vrienden en familie, waarbij de diverse keukengeheimen worden verklapt (en doet daarmee stérk denken aan het Rotterdamse Kookboek; ook de opzet is een- der).. Een heerlijk doorbladerboek met zeer levendige, indringen- de foto's (waarmee ik vooral de close-up foto's van de koks bedoel, aan het begin van elk hoofdstuk) en no-nonsense gerechten. Geen grootse internationale klassiekers, maar gewoon lekkere gerech- ten die de horizon van de thuiskok doen verbreden. Leuk ook hoe de royaal gegeven achtergrondinformatie een mooi tijdsbeeld schept van de culinaire ontwikkeling van mijn favoriete Belgische stad!

1 opmerking:

  1. We behandelen het boek ook op onze kookblog! http://kookverhalen.be/

    BeantwoordenVerwijderen