Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 januari 2010

Kokosroomfondant met gember

Zelf zag ik het hélemaal zitten met het volgende idee: borstplaat maken met kokosroom. Borstplaat? Dat hele Sinterklaasgedoe hebben we toch nèt gehad? Ja. En? Ik vind borstplaat hartstikke lekker, maar mijn enige ervaring met het spul deze winter bestond uit een kleine traktatie die ik voor mezelf kocht bij de plaatselijke bakker (inmiddels ter ziele, niet om die reden). Ik heb tijdens de afgelopen Sinterklaasperiode nauwelijks borstplaat gezien en mij dunkt had ik dus nog wat in te halen. En aangezien ik dan toch al onconventioneel bezig was, kon het best wel nóg onconventio- neler. Dus: suiker smelten in kokosroom. Maar in plaats van al dat mierzoete suikergedoe, leek mij een flinke scheut gembersiroop wel op z'n plaats. Kokosgemberfondant dus. Goed idee, toch?

Ja, absolúút een goed idee! Van smulweb scoopte ik dit fantastisch uitgebreide artikel over de genoemde sinterklaaslekkernij (bron: Tip 1981) en na doorlezen van drie pagina's over in room gesmol- ten suiker ging ik over tot het daadwerkelijk in room smelten van suiker. Makkie, tot nu toe: op halfzacht vuur in een steelpan met dikke bodem al roerend 75g witte basterdsuiker in 2el kokosroom en 1el gembersiroop smelten. Maar wanneer is zo'n suikermassa genoeg ingekookt? Dat ik het antwoord op deze vraag niet heb, blijkt wel uit het feit dat mijn mengsel opeens hard en klonterig werd (zie foto hierboven). Hûh?!? Of dat nou aan die kokos lag, ik weet het niet, maar toevoeging van een scheut water en rustig op- nieuw verwarmen heeft het probleem eenvoudig opgelost. Verder laten borrelen tot 'het harde bolletjes stadium' is bereikt en dan in vormpjes gieten (die op bakpapier liggen).

Mijn 'kokosmunten' (te vroeg uitgegoten siroop) waren plakkerig en heb ik, ondanks de verrukkelijke smaak, weggegooid wegens tandartsgevaar; maar het fuchsia kokoshart (later uitgegoten si- roop; schijnbaar precies tussen plakkerig muntenstadium en ko- kosschifting in) was "right on the money": in enkele seconden ge- stold tot harde hanteerbare fondant, die echter zacht op de tong wegsmelt met een smakelijk vleugje 'chocoladeloze bounty'. En die timing kan altijd nog verder verbeterd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten