Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

18 januari 2010

Gepofte appels uit de oven

Als ware zoetekauw ben ik een geboren toetjesliefhebber (hoewel ik van die kunstmatige fabrieksvla niks moet hebben). Natuurlijk is een bakje (goede) yoghurt op z'n tijd niet te versmaden, maar mijn nagerecht heeft bij voorkeur een bijzonder tintje. Zoals een warm gepoft appeltje uit de oven, overgoten met zoetplakkerige honing.

En sinds ik heb ontdekt hoe makkelijk het is zelf spijs te maken, draai ik ook dáár mijn hand niet meer voor om. Alleen gebruik ik vandaag gemalen pompoenpitten in plaats van amandelpoeder, dus: gepofte appels met pompoenspijs en honingbutterscotch. De appels gaan de oven in vlak voor we aan de hoofdmaaltijd begin- nen en zijn dan precies op tijd klaar!

Recept
Boen per persoon 1 appel (Elstar of juist een Goudrenet) schoon en verwijder de klokhuizen met een appelboor. Schil verwijderen naar eigen inzicht. Roer gelijke delen gemalen amandelpoeder en fijne kristalsuiker los met zoveel losgeklopt ei tot een homogene smeuïge spijs ontstaat (voor 2 appels is 50g amandelpoeder met 50g suiker en ½ ei genoeg). Vul hier de doorboorde appels mee. Verdeel klontjes boter over de appels. Schik de appels in een ruim met boter ingevette ovenschaal, overgiet met 2el honing en ver- hit ca. 20-30 minuten in een voorverwarmde oven van 175
°C.

Idealiter de vruchten pas dan uit de oven halen, wanneer alle sap- pen tot gloeiendheet zijn verwarmd, het vruchtvlees is verworden tot 'vaste appelmoes' en de appels letterlijk uit hun schil barsten.

2 opmerkingen:

  1. man, man, man, dát ziet er VIES uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanx E. Laat je niet misleiden door het groen van de pompoenpittenspijs!

    BeantwoordenVerwijderen