Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

08 mei 2008

Brandnetelbrood

Ik vond brood bakken eigenlijk altijd nogal 'mystiek' en nog steeds heb ik niet helemaal door wát nou de logische stappen zijn. Kijk, als je een cake gaat bakken is het duidelijk: boter en suiker tot een crème kloppen, daar één voor één de eieren doorheen mixen en dat met bloem tot een deeg mengen. Maar brood? Moet er nou wel of niet suiker en/of bloem bij het lauw-water-gist-papje? Moet je na de eerste rijsperiode nou wel of niet het deeg opnieuw góed doorkneden? Hoe heet moet de oven? Er zijn teveel vragen dan dat er antwoorden zijn en dus heb ik mezelf tot doel gesteld váker brood te bakken. Zelf, dus.
Maar mooi niet uit de losse pols, natuurlijk en daarom gebruik ik bovenstaand basisbroodrecept van Jamie om met de brandnetel- bloem van het Gents Bakkershuis een brandnetelbrood te bakken.

Wat wonderwel lukt. Het brood komt goudbruin gerezen uit de oven (met dank aan mijn betrouwbare broodvorm). De griesmeel proef je niet eens terug, maar de brandnetel duidelijk wél. En het brood is de dag nadien zelfs ook nog te eten (wat niet gezegd kan worden van de meeste broden uit de BBM).

Het leukste van zelf brood bakken, is toch wel het 'gisteffect': dat levende deeg kneden, de elasticiteit voelen en het zien 'groeien'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten