Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 mei 2008

Heb ik nu bananenspacecake gebakken?

Ik had al een bepaalde fascinatie met bananen'brood' (lees: cake), maar onlangs werd er zelfs een speciale 'Banana Bread Bake Off' gehouden door enkele leden van de occulte Daring Bakers. Maar liefst 79 (!) verschillende recepten inclusief foto's van bananen- brood (je kan nog stemmen tot 2 juni). En nee, ik deed daar niet aan mee, want ik vind het wel leuk zat dat ik mijn eigen blog bij probeer te houden naast werk en sociaal leven; maar er waren wél inspirerende ideeën bij (zoals een bananenbrood met ananas en kerrie) en dus was ik, voor ik het wist, tóch aan het bakken geslagen:

Eerst een nachtje yoghurt uit laten lekken in een zeef met kaasdoek. Het is nog verbazingwekkend hoeveel vocht eruit lekt, als je de yoghurt gewoon zo laat staan. De dikke hangop die overblijft wordt door geprakte bananen gemengd en dit hele goedje gaat dan weer bij luchtige lichtgele crème van boter, suiker en eieren. Bloem erbij en hopakee; in bakvorm. En omdat ik de vorm vrij vol had gedaan, zag ik mij genoodzaakt een rand van bakpapier om de vorm te knutselen, zodat eventueel boven de vorm uitrijzende cake niet langs de rand zou lopen maar binnen het bakpapier zou opstijgen (achteraf niet nodig).
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik, in plaats van volkorenbloem, de uit Londen meege- brachte hemp flour heb gebruikt: hennep- bloem, zeg maar. Ik weet het. "Rich in Omega 3 and 6" staat er op de verpakking, en: "flour from the food hemp seed is perfectly suitable for baking and cooking, as it pleasantly enhances foods with its nutty flavour". Tóch heeft het bijna iets verbodens en misschien is het wel daarom dat het eindprodukt mij zo goed bevalt... Bovendien vind ik de smeuïge natte binnenkant, die bijna aan pudding doet denken, met de kruimelige zachte buitenkant érg lekker! Mét stevige banaansmaak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten