Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 april 2008

Het Gents Bakkerswal-hal-la

Wanneer je het niet wéét, vind je het werkelijk NOOIT. En dat verklaart meteen waarom ik er in die drie jaar dat ik in Gent woon, nog geen één keer ook maar van gehóórd heb... En wat een gemis was dat, blijkbaar. Op weg naar de BioPlanet, draaide ik laatst een verkeerde afslag in en zag mezelf geconfronteerd met de volgende uitzichten:

Nou is dat ook wel precies het leuke van een Belgische grote stad; niets is planologisch correct aangelegd, eenheidsworst is vér te zoeken en bovendien is niets wat het lijkt. Een deur? Toegang tot een binnentuin (B: koer)! Jong-afgestudeerden? Willen niet midden in de stad wonen. Een verkeerde afslag? Labyrinth der garageboxen. Ik denk tenminste dat het garageboxen zijn. En anders wil ik niet wéten wat zich achter de houten rolluiken bevindt...

Waar ik wél meer van wil weten is die interessante overmaatse partytent waar "Gents Bakkershuis" boven staat. Ik verzamel mijn moed bij elkaar en stap binnen, waarna een drukke madam mij terecht wijst (terechtwijst) op de juiste ingang. En ik stap een wereld binnen die aanvankelijk nog het meest lijkt op een (thuis)bakkersdroom: links Silpat® bakmatten, professionele ovenhand- schoenen en pralinevormen, rechts een ellenlange stellage met bakmixen en bloem.
Het Gents Bakkershuis (Drongensesteen- weg 68) blijkt een groothandel voor de bakkerijsector, met als doel de verkoop van grondstoffen en materialen. EN OP WOENSDAG, DONDERDAG EN VRIJDAG ZIJN ZIJ OPEN VOOR PARTICULIEREN (van 9.00 tot 17.00u) (Eat that, Makro!)
Een 'kleine' opsomming van verkochte waren: dextrose, fructose, roosjes van suikergoed, cocoline, boter voor croissant-en bladerdeegbereiding, gemarmerde chocostrips, maltitol, bakvet, ascorbinezuur, cuvetten, taartonderleggers, houten brood-en papieren bakvormen, tarwe- stroop, agarflakes, trimoline, zaden en noten, fondant, afdekgelei, gianduja, glucose, geconfijte angelika sucade en oranjeschil, koud bindmiddel, bonbondoosjes, marsepein voor taartdecoratie (zie boven), spatels, rollers en messen. En tenslotte heel veel zakken broodbakmix; ik spot onder andere 'sumsoy', 'grootmoeder' (tarwe, rogge en spelt), 'zwarte woud' en 'dolmen' (géén grap, E!). Bovendien wordt hier die specifieke bakvorm voor Bloch's Bara Brith verkocht. Zelf loop ik uiteindelijk weg met 'brandnetelbloem' een gekartelde deegspatel, hostie blaadjes (waarover later deze maand meer) en een razendscherp bakkersmesje. Gaat dat zien, gaat dat zien!!

1 opmerking:

  1. Oh. Oh. Oh.
    Kwijl.
    Ik heb opeens zo'n vreselijke nood aan een bezoek aan Gent. Geen idéé waar dat zo plots vandaan komt.
    Maar ik moet! Moet.naar.Gent.!

    BeantwoordenVerwijderen