Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 mei 2008

De Nieuwe Tuin

Om het bewonderenswaardige resultaat van het harde werk van enkele zeer gepassioneerde kwekers te omschrijven in één enkel hoofdstuk, is bijna banaal. Maar aangezien ik méér dan enthousiast ben over het bestaan van mijn favoriete biokwekerij en de beste reputaties worden gebouwd op mond-tot-mond-reclame, heb ik de bijzondere taak om te vertellen over De Nieuwe Tuin.

Deze "kwekerij van buiten-gewone eetbare planten" is een klein bedrijf in Oost-Vlaanderen, nèt aan de grens met Zeeland (Trompwegel 27, De Klinge) en heeft als voornaamste doel "het selecteren van eetbare planten die de moestuin een stuk kleurrijker, eenvoudiger en smakelijker maken". De nadruk ligt op minder gebruikelijke groente (o.a. paarse boerenkool, libanese witte courgette, shiso britton, citroenkomkommer), kruiden en fruit (o.a. worcester kruisbes, blonde frambozen, vijgen). Het resultaat is volgens de kwekers "een rijke bio-diversiteit die een breed en nieuw publiek zullen boeien en vooral meer mensen kunnen aanzetten op (opnieuw) zélf groenten en fruit te gaan kweken". En dáár ben ik het hartgrondig mee eens, want in de overbevolkte wereld van vandaag, is zelfvoorzienendheid volgens mij een ondergewaardeerd maar bevredigend goed.


Wat biedt 'De Nieuwe Tuin'?
In de eerste plaats een aangenaam uitje, want rondkijken op de (goed verstopte) percelen in De Klinge is een overdonderende en vooral enthousiasmerende bezigheid. Genoeg bijzonders te bewonderen om een tijdje mee zoet te zijn (maar helaas, helaas, met beperkte openingsuren)
Ten tweede: een lucratieve deal. Voor slechts €2,00 ben je namelijk al in het gelukkige bezit van een (éénjarig) plantje, wat met enig zonlicht en TLC een waarschijnlijke rijke oogst oplevert (lees: balkonnetje, plantje in pot erop, tomaatjes oogsten). Je kan je kostbare twee euro echter ook besteden aan een zakje zaad (kies uit ca. 550!! verschillende zakjes) om zelf meerdere plantjes uit te kweken (lees: balkonnetje, plantjes in potten erop, tomaatjes oogsten, diepvries en maagjes vol).
Verder, natuurlijk, inspiratie. Hoe kun je niet geïnspireerd raken, om een stukje grond om te gaan ploegen (óók bij afwezigheid van een eigen stukje grond); bij het zien van zoveel diversiteit. Alleen al het aantal tomatensoorten overstijgt met grote meerderheid het aantal dat ik ooit in supermarkt en natuurvoedingswinkel ben tegengekomen. En dat is óók iets waarvan ik vervuld ben wanneer ik 'De Nieuwe Tuin' verlaat: hoop. Hoop dat er nog goede initiatieven bestaan (er wordt hier gekweekt op luzerne, soja, cacao, zeewier en vinasse, géén dierlijke meststoffen); dat er een antwoord is op het groeiend voedselprobleem in de wereld (zelfteelt!) én hoop dat er meer mensen zijn die er zo over denken.

Tenslotte biedt 'De Nieuwe Tuin' het deskundig advies van ervaren kwekers, die eerlijker dan goed voor hen is, ons uit de droom helpen dat er op ons betonnen balkonnetje -waar door aanpalende hoge gebouwen feitelijk nauwelijks direct zonlicht komt-, een succesvolle moestuin in potten te bekomen valt. Voorlopig zal ik het met mijn kiemgroenten moeten doen... (maar dan wel met lijnzaad en dille kiemzaad; en ook kaneelbasilicum kon ik gewoon níet laten liggen, dus daarmee ga ik tóch een kweekpoging wagen!)

De website en ook de layout van de verpakkingen zaad, zijn een lust voor het oog; naar eigen ontwerp van de 'De Nieuwe Tuin' eigenaar.

Een kleine selectie uit de bestelcatalogus: green luobo (radijs), artisjokken, rode bieslook, ijskruid, quilquina, pompom (mini- krulsla), slangenradijs, rose de berne (vierkante roze tomaat), granny smith tomaat, aztekenkruid (1000x zoeter dan suiker), limoenmunt, honingkruid, rozengras (net als 'citroengras'), suikerriet (!), tomatillo's (in groen en paars), blauwe minimaïs, oaxacan green dent (groene maïs zoals gebruikt door de zapotec indianen), edamame, sugar snaps, .... (ahhhh: ik.wil.een.tuin)
En wist je dit van 'dille': "zaaien in het voorjaar geeft de hele zomer fijn blad en een nazomer vol grote schermen fijne gele bloemen; zélf laten uitzaaien en het jaar daarop terug éénjarig in de tuin aanwezig" (Ik.Wil.Een.Tuin!!)

2 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Je geeft ontzettend veel leuke informatie en links, bedankt!

    Groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuke info, en mooie foto's! Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

    BeantwoordenVerwijderen