Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 mei 2008

Marokkaanse dadelkip

Voor speciaal bezoek wordt speciaal eten gemaakt, ookal moet ik eerlijk zeggen dat het voor mij zélf tevens bijzonder relaxerend is om een fijn diner samen te stellen (en te maken). Maar dat betekent niet altijd hetzelfde als 'fancy smancy'; en dus maak ik voor een nog jonge oude studievriendin een geurige kruidige kip:

Als je dadels lekker vindt, dan vind je dadels lékker: of je lust ze wél of je lust ze níet. En die specifieke zoete smaak bevalt veel mensen, dus moet het wel bijna een veilige gok zijn om de holtes van een maïskip op te vullen met dadels. Dus week ik ontpitte Medjoul dadels in het sap van één citroen en vul elke dadel met een geroosterde cashewnoot. Dat gaat bijzonder makkelijk met de plakkerige, minder vlezige Medjoul dadels. Bij gebrek aan foelie neem ik 2tl kaneel, 1tl gemalen fenegriek, ¼tl gemalen nootmuskaat, een snufje piment, ¾tl gemberpoeder, ½tl gemalen witte peper en ½tl zout voor het specerijenmengsel en rol daar de vochtige dadels door. Kip volproppen met gefruite ui en dadels, de overige specerijen met honing en saffraanwater (en wat olie) over de kip uitstrijken en kippetje de voorverwarmde oven in (175°C). Na dik anderhalf uur (en één keer keren) komt een waar feestmaal tevoorschijn. Knapperige gebruinde kip met een verrukkelijke vulling. Bij het aansnijden blijkt dat de dadels als één klont zijn samengesmolten, wat meteen verklaart waarom bij Engelse Christmas Dinners de 'stuffing' soms apart wordt klaargemaakt. Ik geloof ook wél dat de dadels vocht en smaak van de kip hebben opgenomen, maar ik denk níet dat de kip nou zoveel smaak krijgt van de dadels (laat staan van de cashewnoten). Maar de combinatie van kruidig kippenvlees met zoete dadels is een héle goede!

1 opmerking:

  1. wat een aparte combinatie, ga ik zeker een keer proberen. ik vind trouwens dat je dit ontzettend leuk doet/ schrijft en heb je toegevoegd aan mijn 'favorieten'

    BeantwoordenVerwijderen