Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 juli 2007

Tjoepkes

'Cuberdons' of 'neuzekes' of 'tjoepkes' zijn typisch Belgische snoepen, die ik pas leerde kennen nadat ik in Gent was komen wonen. De snoepen zijn kegel- vormig en een hele mondvol: hoogte 3,5cm, doorsnede onderkant 3,0cm. Een goede cuberdon mag schijnbaar niet ouder zijn dan drie weken, want daarna begint de vloeibare binnenkant te versuikeren. Export van tjoepkes heeft om die reden niet plaats.
Cuberdons zijn in principe verkrijgbaar in de traditionele dieprode kleur en hebben dan een frambozensmaak, maar ik heb ze ook al wel eens gezien in geel en groen, met fruitsmaak (destijds bij Oud-Huis Himschoot op de Groentemarkt, Gent).
Mijn absolute favoriet echter, heeft een anijsachtige dropsmaak en is zwart van kleur; maar is zeer moeilijk te verkrijgen. Met de Gentse Feesten weet ik mijn mannetje te vinden op de Korenmarkt, achter de StNiklaas Kathedraal, maar dit jaar moest ik een stevige €0,45 per stuk betalen. Het is het voor die ene keer per jaar wel waard, want wat hebben we er van genoten.

Meer informatie over 'Gents' danwel Belgisch snoep, hier.

1 opmerking: