Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 juli 2007

Pindang telor kecap

Deze gekke 'Indische eieren' zijn net even iets presentabeler dan doorsnee hardgekookte eieren. Tenminste, op het plaatje hierboven in het recept... Míjn eieren werden überhaupt niet zo mooi craquelé, hoewel ik tot op de letter het recept gevolgd heb. Ik heb sterk de indruk dat het vliesje onder de eierschaal het binnendringen van ketjapsaus heeft belemmerd, maar hoe het de Indonesiërs dan wel lukt...? Bovendien kan ik je melden dat dróge kruiden niet zo geschikt zijn om een boemboe te maken, maar wie heeft er nou "een schijfje laos van ca. 2cm" tot zijn beschikking? Gelukkig had ik genoeg pepertjes in de saus gedaan om de hele teleurstelling van gedroogde kruiden te overstemmen in één groot pittig geheel. Het 'serveren in de saus' is overigens ook nog iets heel anders dan 'het paar uur vervoeren en bewaren in de saus': naarmate de dag vorderde, kleurden de eieren steeds rubberbruin-groener en zagen ze er steeds minder appetijtelijk uit.
.
En tóch vond ik ze lekker. Ik hou nou eenmaal van gekookte eieren en met een extra scheutje (vloeibare) goela djawa en ketjap, gaf de saus (let wel: niet te veel saus in één hap, dat trek ik niet!) net dat beetje extra wat een gewoon gekookt ei niet heeft.

1 opmerking:

  1. Meer kecap manis dan het recept aangeeft en je krijgt het gewenste effect :-)
    Groet,
    Dewi

    BeantwoordenVerwijderen