Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 juli 2007

Polenta torentjes

Polenta is pure maïsmeel, waarvan een soort pap wordt gekookt. Door de bindende kracht van het maïs, dikt deze bij het afkoelen in tot een koek. Deze kan dan worden gesneden en eventueel gebakken, gegrilld of gefrituurd.
In deze picknick-versie wordt een sandwich gecreëerd van gekruid paddestoelenmengsel tussen polentakoeken, geserveerd met zoete uienchutney. De polenta vult, maar kan helaas niet dagen bewaard worden, dus lang vantevoren bereiden is niet wenselijk. Lekker hartig hapje, met zoetige nasmaak van de uien.
Ik had echter ernstige problemen met het paddestoelenmengsel. Ik deed de helft van de al te droge polenta in een iets te grote rechthoekige vorm, daarop de paddestoelen, afgemaakt met de rest van de polenta. Eenmaal afgekoeld en gesneden leek alles in orde, maar uit de vorm bleken mijn torentjes ter hoogte van de paddestoelen uit elkaar te vallen.

Achteraf zat ik te bedenken dat ik de nog vrij vloeibare polenta voor 1/3 in een kleinere rechthoekige vorm had moeten gieten en gladstrijken. Vervolgens 1/3 van de polenta door de paddestoelen mengen en dit op de onderlaag verdelen, om ten slotte de laatste -liefst nog iets natte dus niet zo stugge- laatste hoeveelheid polenta te gebruiken om het geheel te bedekken.
Dat zou denk ik als geheel, consistenter zijn geweest. Nou ja, het wás mijn eerste polenta ooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten