Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 juli 2007

Soubry broodmix

Het pak broodmix van Soubry trekt de aandacht in de supermarkt en bestaat in drie varianten: Italiaans (voor focaccette, piadina en focaccia), Mexicaans (voor tortilla, taco en nacho's) en Indiaas (voor naan, roti en poori). Is het mogelijk dat je dergelijk exotisch brood eenvoudig zelf thuis kan bakken, zonder al te veel moeite? En dat het dan zo smakelijk is als het er op de foto uitziet? (de foto op de verpakking is weer een traditionele 'serving suggestion'...)

Met de Indiase mix ga ik naan maken. Na toevoeging van de opgegeven hoeveelheid water, meng ik bloemmengsel en meegeleverde kruidenmix door elkaar en kneed hiervan een soepel deeg. Uit gewoonte dek ik het deeg af om te laten rijzen, maar dat hoeft niet, schijnbaar. Het rijst niet.

Ik kan het niet laten een klein bolletje deeg tot een dun lapje uit te rollen, en bak dit in een droge koekenpan tot roti. In de pan bubbelt het deeg iets op, maar bij omkeren van de roti verbranden de gerezen bobbels tot donkerbruin-zwarte plekken. De roti smaakt op zich wel, maar is aan de droge kant.

Naan is ook simpel. Ik maak er twee, want we zijn met z'n tweëen en zó ruim is de hoeveelheid deeg nou ook weer niet. Uitrollen (dikker dan de roti) en in druppelvorm trekken. Braaf, maar met pijn in het hart, bestrijk ik het naandeeg met gesmolten boter zoals aangegeven en bak ze in een dikke tien minuten goudbruin in het midden van de oven. Zo goed als gekochte naan is het niet, maar het is te eten en met een goede curry erbij, is deze snelle manier te verkiezen boven de authentieke bereiding van naan 'from scratch'. Alleen weer niet echt gerezen. De kruiden zijn wel precies goed, met een tikkeltje knoflook (B: look).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten