Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 juli 2007

Appelbeignets met geitenkaas

Met de fijne appelboor en de geitenkaas-honing van de Albert Heijn die ik nog had liggen, maak je in een handomdraai deze fijne appelbeignets. (Ik spreek het zelf uit als [bie-jees], mijn lief zegt steevast [beig-nets].)

De geitenkaas losroeren met een flinke eetlepel honing, gemalen peper en kruiden en hiermee vervolgens (dunne) plakjes appel besmeren. Nog een plakje appel erop, door het luchtige beslag halen en in heet genoeg vet laten frituren. Zelf heb ik geen frituurpan. In mijn ervaring is een wok of anderszins pan met dikke bodem, of zelfs steelpan, ook prima te gebruiken. En je hebt minder olie nodig. Ik weet nog dat mijn moeder vroeger blokken frituurvet (Remia?) liet smelten, maar de nieuwe kennis leert dat in dit vaste vet veel meer verzadigde vetzuren aanwezig zijn; en die willen we niet meer. Bovendien geldt frituurvet als chemisch afval en het is zo al broeikaseffect genoeg (ik heb de verwarming weer aanstaan; het is midden juli). De goudbruin gebakken appelschijfjes uit de olie scheppen en laten uitlekken op keukenpapier.

Deze beignets zijn erg luchtig en lekker ('tuurlijk, wat wil je: vet), maar níet knapperig. De gare appels zijn zacht en zoetig; het kruidenkaas-mengsel is een tikkeltje hartig en geeft een romige nasmaak. Gecombineerd met het luchtige deegjasje een prima toetje. Maar ook koud nog redelijk goed te eten (hoewel ze lauwwarm het lekkerst zijn)

En van het beslag dat je overhoudt, kun je dan weer fijne pannenkoekjes bakken (bedenk ik me terwijl ik het restje door de wc spoel...)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten