Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 december 2009

Hèt KerstDessèrt (met hoofdletters!!)

Kerstmis. Tijd van geforceerd leukdoen en quasi gezelligheid. Of: tijd van nostalgisch stilstaan bij familie en tradities!? Na al die tijd ben ik er nog steeds niet uit. Wat vínd ik er nou van? Hoewel er fei- telijk niet bijster veel van te vinden is, omdat 25 en 26 december toch wel komen en dan valt er gewoonweg niet onderuit te komen. Dat het kerstmis is.
Dit jaar is me in dat opzicht overigens bijzonder goed bevallen; veel sjoelen en hints spelen; en zowel bij Familie1 als Familie2 een kerstdiner samengesteld uit de afzonderlijk bereide gangen (ieder één gang). Van mijn hand dag2 een heerlijke rollade met veel fijne bijgerechten en dag1 het 'toetje': een authentiek peperkoekhuisje, met dank aan de DaringBakers voor deze showstopper...

Christmas is such a time of forced happiness and acted cosiness. Or is it a time of nostalgia, traditions and family warmth? After all these years I still don't know what to make of it. Not that I'll have any say in it. For not the one, but twó Days of Christmas will come anyway. Although thís year I had a showstopping dessert (we each did a course for the dinner): a authentic homemade ginger bread house, courtesy of the DaringBakers!

The December 2009 Daring Bakers’ challenge was brought to you by Anna of Very Small Anna and Y of Lemonpi. They've chosen to challenge Daring Bakers’ everywhere to bake and assemble a real ginger bread house from scratch. They chose recipes from "Good Housekeeping" and from "The Great Scandinavian Baking Book" as the challenge recipes.

Een peperkoekhuisje. Wat een werk zal dat zijn. Eigenlijk zie ik het niet zo zitten om er zó veel tijd in te stoppen, maar goed; voor Het Kerstdessert.. Het deeg is in ieder geval snel genoeg geprepareerd, maar melasse (of treacle) gebruik ik mooi níet (want de smaak van dat stroperige spul blief ik niet). Nee, ik gebruik een Oudhollandse gele pot keukenstroop; waardoor míjn deeg in ieder geval súper- lekker is. Met een bijna dubbele hoeveelheid gemberpoeder, want het moet ook niet té zoet worden (bovendien laat ik me er bijna toe verleiden ook wat gemalen kruidnagel en kaneel door het deeg te kneden, maar ik besluit dat de weglating van melasse al genoeg aan authenticiteit doet inboeten).

I don't like molasses. Actually, I dislike the taste of it very much. I think I'm not going to use that, I'll take ordinary (dutch) kitchen sugarsirop instead. It's as thick as molasses but sweet tasting. And I wanted to add maybe some cinnamon or grinded cloves to the dough, but figured leaving out the molasses was losing enough authenticity...


Ik heb alleen bloem over. Want ik weet zeker dat als ik álle bloem uit het recept door het deeg probeer te kneden, ik 'n veel te droog, korrelig, scheurend geheel krijg. Dus dat doe ik mooi niet.
Though I have some flower left over. My dough would definitely have been too dry if I'd added all 1,6kg so I just didn't. Which was probably for the best.

RECEPT (pdf.bestand) voor gingerbread en/of pepparkakstuga.

Deeg uitrollen dan. Alle delen uitsnijden. Bakken. In de oven bol- len de diverse onderdelen overigens vervaarlijk op, maar tegen het einde van de baktijd (in totaal 25 tot 30 minuten) blijkt dit gelukkig weer grotendeels weggetrokken. Ik vreesde al voor een soort Michelinhuisje...

Making the templates was maybe the most time consuming task. Which was surprising enough, for I thought it would take me dáys to assemble such a lovely Victorian house on my own. It didn't. And it was fun. It actually was a LOT of fun and we instantly made it a New Family Tradition, swearing solemnly to start in time next year (instead of cutting patterns late at night Christmas Eve and traveling to family with a roofless ginger bread house, glueing the whole thing together in mother-in-law's kitchen).

Goede gastvrouwen hoor, voor deze uitdaging. Ze hebben behalve het recept, nog diverse links toegevoegd voor ons peperkoekhuis- maagden. Zoals deze met een complete beschrijving van het feno- meen. En deze, waarop ook nog eens verschillende huissjablonen (voor de begaafde zoeker zijn veel meer patronen en stencils op 't internet te vinden).
Such good hosts this challenge, providing explicate drawings and lots of useful links. I myself made good use of these blueprints for a 'little' Victorian house (although I even considered doing the chapel....)

De (hierboven afgebeelde) gebakken koekdelen zullen het Victoriaanse huis vormen, waarvan ik de blauwdruk op laatstgenoemde link vond. Het was lang en hard twijfelen tussen dit huis en het pretentieuze project van een kapelletje (compleet met glas-in-lood ramen (i.e. stained glass cookies) van gesmolten snoepjes?), maar dat het zéker geen oneroomhouse zou worden, stond sowieso al vast! Het geheel werd met ROYAL ICING (eiwitglazuur, recept volgt) in elkaar geplakt. Wat wonderlijk wel werkte; even vasthouden en - letterlijk - múúrvast.

De andere DB bakcollega's gingen zich te buiten aan nóg veel crea- tievere ideeën. Of deden nog beter hun best. Zo maakte iemand 'n peperkoekkerststal en ik zag ook een Noah's peperkoekark!
Geweldig!! Verder een gingerbread barn en veel kleurrijke huisjes, met tumtumnok, met amandelschaafseldak (dat idee had ik ook), met niet-na-te-maken suikergoedbalkon (!), in stemmig groen en rood (met reliëfdak), of alleen met groen, een Sims2 huis, met tic tac kerstkrans of zelfs een peperkoekiglo met grappige pinguïns; in ieder geval een écht samendoen project (leden van de DBfamilie kunnen in het forum van dec09 bij de 'completed challenges' kij- ken naar alle bijzondere eindresultaten). Oh, ik heb nog een prách- tige boerderij gevonden (compleet met kruidentuin).

Hooray for all DB colleagues doing an EXCELLENT job!!


'Mijn' Victoriaanse huis mét uitbouw en serre. Ruiten van witte ge- latineblaadjes, luiken van discomatten. Een lekker grote plas keu- kenstroop om de (hier) smeltende sneeuw cq. pekelsmurrie uit te beelden en verder een pad van CurlyWurly. Ik wilde niet 'n super- markt aan snoepjes kopen en heb het verder bij koekdakpannen en witte hagelslag'sneeuw' gehouden. Wat ik een volgende keer zéker niet zal herhalen, want wat leuk was dit! Enthousiast werd het zelf bakken en versieren van een eigen peperkoekhuisje door mijn lief en mij als Nieuwe Traditie omgedoopt. Met de plechtige afspraak volgend jaar zéker op tijd te beginnen (dus rond 15 december). Zodat we met méér tijd en overgave in alle rust het huis kunnen decoreren en ik niet op Eerste Kerstdag met een onaf huis naar de familie hoef af te zakken (het dak zat er nog niet op en dat heb ik in schoonmoeder's keuken in elkaar moeten plakken).

Look; there's Mary. Out of nowhere. It's a miracle...

Ach kijk, een wonder: er verschijnt een Maria van suikergoed. Vanuit het niks...

13 opmerkingen:

  1. echt leuk joh, zo'n huisje wil ik ook wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOW!! Such a large gingerbread house! Well done! I love the gelatin windows and the shutters are so cute! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi! Wat een mooi huis heb je gemaakt, ik vind de serre echt prachtig. Ik moest hard lachen om de smeltende smurrie op de grond :-) Gelatineblaadjes als ramen zijn erg sierlijk! Leuk hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. What a fantastic effort! I LOVE your house :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wow, your gingerbread house looks fantastic. What a lot of effort you have put into it.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh man you are so right! I guess we are not meant for the roofing business. But I must say you could definitely be an architect. Nice job!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gorgeous! I love your house - the details are fantastic =D.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Your house looks great! I love the windows and the shutters-- such a good idea! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a great house! Your miracle of Mary had me laughing...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wow! That's a really complicated pattern, and it turned out beautiful! I love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Joh!! Wat een wonderhuis, zo gaaf! (Die serre is geweldig. Ik heb zelf vorig jaar zo'n project aangepakt, lang geaarzeld maar wat is het léuk om te doen he?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Your gingerbread house is so good! Love it!

    BeantwoordenVerwijderen