Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 december 2009

Gestoomde toffeepudding

De zoektocht naar Hèt KerstDèssèrt duurt voort en op aandringen van 't lief waag ik me aan een probeersel van Mr. Gordon Ramsay:
steamed sticky toffee pudding with bananas and pecan
Dat belooft veel goeds, want Gordon kan Kóken en bovendien ben ik in het blijde bezit van een afsluitbare puddingvorm (die ik tot op heden nog nooit had gebruikt, maar die een absoluut onmisbaar stukje keukengereedschap blijkt te zijn; voor €12,95 bij Dille& Kamille)!

De bijbehorende toffeesaus maak ik nog maar even niet; dat kan ik over een paar dagen altijd nog doen als dit inderdaad Hèt Dèssèrt blijkt te zijn. Wel baart al dat voorproeven en uitproberen me zor- gen in de calorieënafdeling en met al die sneeuw buiten kan ik ook al niet gaan joggen...
Het deeg is plakkerig cakedeeg, gemaakt met oa zachte roomboter, fijne rietsuiker, geprakte rijpe bananen, gemalen cashewnoten, ci- troensap, Marokkaanse kaneel en wit broodkruim. De vorm wordt, op advies van Gordon, van binnen (uiteraard) dik ingesmeerd met een botersuikermengsel. Deeg erin, vorm op een stoomdingetje in een grote soeppan met een bodem kokend water en 1,5 uur 't dek- sel op de pan (wel tussendoor controleren dat er steeds water in de pan aanwezig blijft).

Het blijkt geen enkel probleem om de 'pudding' uit de vorm te krij- gen en op een bord te laten glijden. De hete kruidige geur van gare banaan vult de keuken. En terwijl het mes door de toplaag van ge- karamelliseerde suiker kraakt, slaakt mijn lief kleine kreetjes van verrukking. Dit is inderdaad een héle lekkere taart. Luchtig, zoetig, klein zuurtje erin en toch niet al té zwaar (dat zal mét saus wel an- ders zijn). Maar of ik hier nou 'n verpletterende indruk mee maak? Ik zoek nog even verder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten