Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

08 februari 2010

De Keuken van Nederland en België

Ons cultureel erfgoed. Of nóg beter: ons culinaír erfgoed. Ik ben er naarstig naar op zoek. Wat zíjn eigenlijk onze nationale gerechten, en streekgerechten? Ja, hutspot, ja. Met klapstuk. Maar in België wordt ook een soort hutspot gegeten, hutsepot, en dan lijkt het toch logischer dat de naam 'hutspot' is afgeleid van deze hutsen met de pot. En hutspot? Die aardappelen hebben we hier nog niet eens zo lang hoor, dus dat zal wel niet. Hachee dan? Ik denk niet dat zoveel mensen zoveel vlees voorhanden hadden (want duur) en heeft ook niet elk land een nationale trots in de vorm van een gestoofd vleesgerecht in saus?
Ik heb het plan opgevat dat, laten we zeggen, het komend jaar mijn culinaire horizonsverbreding meest gaat bestaan uit de verdere ontdekking van de vaderlandse keuken. En dan bedoel ik gemaks- halve de keuken der lage landen.

Dit boek uit 19? met "Traditionele gerechten uit de Lage Landen" prikkelt in ieder geval mijn ontdekkingsdrift. Misschien komt dat juist wel omdat het er in al zijn gedateerdheid al uitziet alsof het de waarheid over vroeger vertelt. Want als je iets ouds zoekt, moet het er ook oud uit zien, toch?!
De 79 bladzijdes met recepten lijken in ieder geval alle bekende keukenklassiekers te bevatten (watergruwel, bierpudding, gort, l'Atte, kruudmoes, ossestaartsoep, rolmops, paling in 't groen). En voor een luttele €1,50 (op de boekenmarkt) ben ik er sowieso al blij mee! Alleen, wat moet België aan met die overduidelijk oranje tekeningetjes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten