Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 februari 2010

Raasdonders

Elke donderdag komt een vriend eten, waarna hij en het lief naar de voetbal- training afreizen. En elke donderdag ben ík vrij, dus is het meestal aan mij om een voedzame maaltijd op tafel te zetten, die bij voorkeur niet te zwaar op de maag ligt. Hoewel ik aan dat laatste meer en meer maling heb, aangezien er zoveel interessante en verrassende mogelijkheden zijn om buiten de lijntjes te koken. En koken voor drie is toch nèt iets meer koken, dan koken voor twee.
Afgelopen week kwamen in ieder geval een soort Nederlandse tapas tevoorschijn uit de keuken. Uit dit kookboek met traditionele vaderlandse recepten stuitte ik op 'raasdon- ders'. Feitelijk een doodsimpele schotel met kapucijners, spekjes, ui en stroop; maar dan in overtreffende trap. Die overtreffing zit 'm in de veelheid aan bakjes met bijgerechten: naast uitgebakken spekjes, snippers rauwe ui en een lik rinse appelstroop óók nog augurk- jes, zilveruitjes, piccalilly, gekookte rijst, kaantjes, pekelvlees, mosterdsaus, gestoofde uienringen en zongedroogde tomaten. Féés- telijke Hollandse pot, waarbij ieder naar zijn goesting pakt! En de rest is lunchsalade.

Het lief kwam overigens thuis met een blessure, naar eigen zeggen omdat hij te zwaar beladen was. Volgende week dus maar een ge- stoomd visje met wat broccoli...

(update 23-02-2010)
Hûh? Mijn oude kookboek ten spijt, blijken dit helemaal geen raas- donders te zijn. Bovenstaande anekdote beschrijft een gerecht dat schijnbaar bekendheid geniet als 'Kapiteinsmaaltijd'. Raasdonders bestaan uit enkel de kapucijners met spek en ui. Of toch niet? Deze internetencyclopedie zegt dan weer dat raasdonders "kapucijners, geserveerd met garnituur" zijn, zie ook 'Zeeuwse rijsttafel'. Naar de daadwerkelijke juiste benaming blijft het vooralsnog gissen!

7 opmerkingen:

  1. Vraagje: waar was de mascarpone voor bestemd, behalve dan om op te eten natuurlijk...? ;-)

    Het dekseltje lag tamelijk prominent op tafel maar ik kwam dat bestanddeel nergens tegen in het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gezien. Het leek mij een goede toevoeging, maar de mascarpone bleek van geen waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oké... een ferme streep door de mascarpone.

    Overigens heb ik - geïnspireerd door jouw stukje - gisteravond ook maar weer eens raasdonders bereid, zij het in een sterk vereenvoudigde versie: zonder gestoofde runderlappen, maar met een Gelderse rookworst.

    Worst, uitgebakken rookspek en gebakken uiringen gingen met bestoken kruidnagel-ui en een lik stroop bij de kapucijners in de pan. (Het blik appelstroop bleek uitgeput; gewone stroop bood uitkomst.)

    Zilveruitjes, augurken en piccalilly serveerde ik ernaast.

    Hoewel ik geen liefhebber ben (en dat vermoedelijk ook nooit zal worden) vond ik het prima te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaaa... maar eh... geen idéé dat dit dus raasdonders waren/is. Heb ik altijd uitgescholden voor kapiteins maaltijd, weet niet waar dat vandaan kwam trouwens. Met eigenlijk plakken uitgebakken vetspek en gewone stroop uit de gele pot. En geen stoof/pekelvlees. Tijden geleden dat ik dit gegeten heb. Mmmm binnenkort een keer?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wacht.. raasdonders zijn capucijners (weet niet of alle toevoegingen er dan bij horen) en kapiteins diner is inderdaad alle bovenstaande meuk met bruine bonen. Phew...toch niet zelf verzonnen dan :P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, die naam "Kapiteinsmaal" heb ik ook al gehoord voor deze schotel. Maar in míjn kookboek stond "Raasdonders" boven het recept; ik vind beide benamingen leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He gelukkig, ik dacht al dat ik helemaal van de leg was. We houden ze er allebei in!

    BeantwoordenVerwijderen