Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 februari 2010

Boeboer katjang idjoe

Pap van groene mungboontjes? Ach ja, waarom ook niet? Mung- bonen hebben we nog wel ergens in de kast liggen en als ik me niet vergis zijn het nog groene ook (er bestaan ook gele, en zelfs bijna zwarte). Ik kook er wel pap van. Want misschien is het wel wat, bonensmurrie, op smaak gebracht met gember, palmsuiker en kokos. En dan kan ik mijn collega, die hier na werktijd langs komt en mee zal eten, er eens fijn (?) mee verrassen...

Het recept heb ik op pagina 355 zien staan, bij het doorbladeren van De authentiek Indische keuken. En het is feitelijk niet moeilijk; mungbonen in water goed gaar koken, aromaten en santen (kokos) toevoegen en tot pap laten verdersudderen. Alleen... het zíet er niet uit. Vaalbruine klodderbrij. En het smaakt... nou, op zich niet verkeerd, maar er is gewoon iets aan de meligheid van bonen - zelfs die schattige kleine mungboontjes - wat niet goed past in een zoet toetje. Ookal wil Lonny dat je 300 gram palmsuiker toevoegt aan 200 gram bonen. Laten we zeggen dat mijn collega inderdaad zeer verrast was en naar eigen zeggen "ook best tevreden zou zijn geweest als ik gewoon een pak yoghurt had opengetrokken"!

4 opmerkingen:

  1. Kook niet te lang en laat palmsuiker en kokosmelk weg dan ziet het er niet zo uit. Gebruik gewone suiker of honing en je hebt een proteinerijk ontbijt/ tussendoortje. Bevat o.a. vitamine B1, B2, E, calcium en fosfor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kreeg het elke morgen van mijn oma in Surabaja als ontbijt, ik was er gek op en nu maak ik het zelf.
    Groet Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kreeg het elke morgen van mijn oma in Surabaja als ontbijt, ik was er gek op en nu maak ik het zelf.
    Groet Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je het goed kan maken is het overheerlijk

    BeantwoordenVerwijderen