Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 mei 2009

Route Nederland: de Kanaalstraat

Behalve vergeten groenten, is de Utrechtse Kanaalstraat ook dé plek voor vergeten woorden. Zoals optassen. Doordeweeks zie ik, op de fiets richting CS, de ijverige handelaren vanaf zeven uur 's ochtends hun koopwaar hoog optassen voor en rond hun toko's (de Kanaalstraat telt er maar liefst achttien!). En tegen sluitings- tijd (soms zes uur 's avonds, soms wat later;als ik op diezelfde fiets uitgeput terug naar huis peddel) liggen de verse waren nog altijd hoog opgetast, omdat er op de Kanaalstraat nooit een einde lijkt te komen aan de aanvoer van kleurrijk groente en fruit. Van het stoepje voor de kapper wordt dankbaar gebruik gemaakt door de groenteman ernaast, die tomaten en paprika's (€1,45/kg) uitstalt alsof de kassen leeg moeten.

En op zaterdag, als ik me met lege boodschappentas een weg baan door het bizarre verkeer en de vele mensen, verheug ik me op de aankoop van culiositeiten als kamelenmelk, notenkruid en artis- jokstengels (nou ja, die laatste misschien niet...). Ik sla mango's in (3 voor €1) en amandelen (€4,25/kg!) en laad mijn tas vol met sinaasappels, dadels, groente. Verse kruiden per bundel slechts veertig cent (peterselie, munt, koriander) en óveral ruikt het heerlijk: de zoete geur van rijpe aardbeien vermengd zich in mijn neus met de alom aanwezige geur van versgebakken brood (zo'n klein stukje Utrecht; zés bakkers). Dat ze elkaar niet kapot concur- reren... De vroegere arbeiderswijk is overgenomen door Turken, Marokkanen en Surinamers, maar ook Nederlandse middenstan- ders weten zich staande te houden: de sigarenhandel, de slijterij (er wordt hier uiteraard ook Marokkaanse wijn verkocht) en natuurlijk de paardenslager. De allochtone traitteur naast de Islamitische slagerij verkoopt in eigen beheer geproduceerde niet-brokkelende oude kaas (Oud Lombok, €11,90/kg) en waar anders dan de Kanaalstraat vind je geitenvlees? Honger lijd je hier niet, en anders koop je toch gewoon een warme bloedworst (€2) bij Amar (wel snel wezen, eind dit jaar houden ze ermee op)?! Het is mijn wekelijkse fitness-sessie om alle aankopen veilig thuis te krijgen en de dagelijkse uitdaging om alles opgegeten te krijgen voordat het weer zaterdag is...

Overigens is in juli en augustus zoals te verwachten de halve Kanaalstraat dicht; zeker met volle wagen richting mediterranée.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten