Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 april 2008

Energierepen én lipgloss

Na een intensieve ochtend nascholing, begeef ik me zometeen (met de lunch voor morgen) richting Vlaamse Ardennen. Voor een weekendje fietsen met lief en schoonmoeder. Zondag staat een tocht van 35km op het programma... dus stevig voer moet er mee. Geen probleem. Ik maak zélf energierepen voor onderweg en sla een dubbele slag, want ik ontdoe in één klap de kasten van restjes.

In een koekenpan wordt kokosvet met (een beetje!) pindakaas gesmolten, waarna honing, geraspte palmsuiker en basterdsuiker in het vet worden opgelost. In totaal is er zo'n 350g zoet nodig en ik lepel daarvoor een potje honing leeg, druk de laatste kandij- siroop uit het flesje, schep de onderste helft uit een pot dadelsiroop en vul aan met een restje palm-en basterdsuiker. Het zal wel zijn dat dit 'energie' gaat opleveren...

Door de vettige suikerbrij roer ik havermout, Zonnatura noten-en vruchtenmuesli, kokosrasp, zonnebloempitten, pompoenpitten, stukjes gedroogde abrikoos en sesamzaadjes. Feitelijk al wat zadig, notig en granig is kan in de pan! Ik laat me bedotten door het schijnbaar droge uiterlijk van het mengsel en denk er goed aan te doen nog wat kokosvet toe te voegen (uiteraard was dat niet nodig en mijn energierepen zijn dan ook een tikkeltje aan de 'tevens handig als Labello' kant!). De hele brij wordt lekker compact in een vierkante vorm, bekleed met bakpapier, gedrukt en staat daarna een nachtje in de koelkast hard te worden. Met een scherp mes snijd ik de brok aan repen en stop die samen met een hartige picknickcake (recept volgt), flesjes water, snappels, hardgekookte eieren en geschilde bospeen in een rugzak. De repen zijn wél lekker (en vast lang houdbaar)!

(update 13-04-2008)
Deze repen zijn GOED! Na een dag vond ik ze trouwens nóg lekkerder en ik heb er probleemloos de fietstocht op kunnen rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten