Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 april 2008

Tovertoko à la Türkiye

Persoonlijk draag ik de vele véle Turkse toko's in den lande een warm hart toe! Waar anders haal je je verse pides en goedkope zakken kikkererwten van 2kg? Vaak liggen er grote bundels verse peterselie en munt (€0,35 per bos) naast de sappige navels en bijna al het groente en fruit is er schappelijk geprijsd. Ruime keuze in feta (ook in bulk), grote gevulde olijven, koekjes (laten liggen, LATEN LIGGEN) en zaden, noten, kruiden en dingen als helva. Ik koop er mijn tahin (= sesampasta) en dadels.
Dé 'place to be' in Gent, in dit opzicht, is de Sleepstraat. Toegegeven dat het niet helemaal veilig is om je als voetganger op de weg te begeven, want veelal rijdt men hier rond op een Istanbul-waardige manier (lees: hard, roekeloos, en boven alles: parkeren dáár waar je uitstapt, of er nou een tram aankomt of niet). Maar de aanwezigheid van vier toko's, waaronder de nieuwe Turkse supermarkt op de hoek tegenover 'Rood' (ik ben helemaal fan van de grote dunne ronde broodpannen- koeken, "yufka", 5 voor €3,50) en de gewéldige 'Tüm-Ak' op nummer 103, maakt een wandelingetje hier meer dan de moeite waard. Wél een grote boodschappentas meenemen, want anders ben je in geen tijd in het bezit van een tiental plastic zakjes. Nergens anders werd trouwens tot drie keer toe het door mij te betalen bedrag naar beneden afgerond ("laat die elf cent maar zitten")...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten