Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 februari 2009

Ananastaartje(s)

Nu de oven het doet, dacht ik er maar eens wat beslag in een vorm in te zetten en koos als eerste uitdaging een ananastaartje uit de Allerhande:
Het klonk allemaal veelbelovend genoeg. Ananas met walnoten, kokos en honing. Dàt zou een lekker smeuïg cakeje worden! Ananas pureren met honing, olie en banaan (easy) en er dan kokos, walnoten en eieren aan toevoegen. Cakemeel erdoor en de hele puree in een cakeblik. Hop de oven in. Maar al na 20 minuten begon zich de welbekende 'dit gaat te snel' geur door het huis te verspreiden en was aluminiumfolie nodig om de bovenkant van de cake voor overbruining te behoeden. Het uur in de oven kon maar krap worden volgemaakt en dan nog: een welhaast vloeibare binnenkant.
Dag twee (ik zou me daar laten kisten door een oven), poging twee. Geen diep cakeblik dit keer, maar enkele lage ronde taartvormen. Minder olie (90ml), meer meel (250g): zelfde verhaal - vloeibare binnenkant. En dan heb ik nog wel een heteluchtoven... Waren mijn bakvaardigheden in Gent achter- gebleven? Ik pinkte een traan weg, haalde één taartje uit de oven en bakte de andere nog een klein half uur (met aluminiumfolie erover, op 160 graden). Resultaat: twéé halfgare taartjes, die door de visite na één hap terzijde werden geschoven. Zodat ik mij genoodzaakt zag ongaar taartje-één in de vuilniszak te kieperen. Taartje-twee (1,5u in de oven en nog niet gaar) bleef vergeten op het aanrecht achter.

Maar wat schetst mijn verbazing de volgende dag? Het taartje blijkt over zelfhelende eigenschappen te bezitten, want na een nacht afgedekt op het aanrecht niks meer te bekennen van alle vloeibare ongaarheid! Een cakeje die het midden houdt tussen ananasmakroon en banaanspijs (maar helaas met een bittere nasmaak van véél te lang in de oven). Uiteraard was het mijn eer te na om taartje één in zijn volle glorie te herstellen, maar het recept ligt dan tòch nog maar niet bij het oud papier...
Volgende keer zoals aangegeven een uur in de oven en dan alle testen op gaarheid stug overslaan en het geheel een dag negeren. Wie weet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten