Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 september 2007

Tefal reverso multi-snack

Vorige week heb ik tijdens een bezoek aan mijn ouders, de 'Tefal reverso' meegebietst. Met compleet medeweten van de ouders natuurlijk; het ding lag daar toch al jaren ongebruikt in de kast. Er zitten platen bij voor tosti's, wafels en stoopwafels (maar er bestaan ook platen voor hamburgers, pannenkoeken en poffertjes) en het apparaat is dankzij de zorgvuldige schoonmaakijver van mijn moeder nog in uitstekende conditie (ookal zie je aan het eind jaren '80 model duidelijk dat dit niet de meest recente uitvoering is, maar dat hoeft ook niet).

Gisteren heb ik het apparaat uit de doos gehaald (nog compleet met piepschuim, mijn moeder is werkelijk uiterst geordend!) en meteen klik-klak de stroopwafelplaten erin gedaan. Dit hebben we (moeder, broertje en ik) vroeger ook al eens gedaan en voor zover ik me kan herinneren is het bij die ene keer gebleven: zelf stroopwafels maken. Omdat we toen bij de eerste baksels niet helemaal doorhadden waar die stroop (keukenstroop gebruikten we toen) heen moest, smeerde mam stroop op een wafel om die vervolgens te beleggen met een volgende wafel. Díkke stroopwafels hebben we toen gegeten, dat weet ik nog, maar verder staat me óók het bakken levendig bij. Mijn broertje en ik mochten om beurten de 'Tefal reverso' omdraaien, wat volgens mij de hele reden was dat we überhaupt stroopwafels gingen bakken. Ik ben er helemaal klaar voor om deze ervaring na een jaar of 17 te gaan herhalen.

Ondervonden nadelen na de eerste bakpogingen:
1. Dit verouderde apparaat kent vier standen: 1-2-3-4. Géén aan/uit knop en ook géén stand 0. Dat is wel een behoorlijk nadeel als je tussendoor even tijd vrij nodig hebt van het bakken, want dan is de enige mogelijkheid de stekker uit het stopcontact trekken.
2. De enige manier om het apparaat te sluiten is met de hand. Er zit niet één of ander handig 'clipje' op, dus bv. tijdens het bereiden van een tosti, ben je gedwongen bij het ijzer te blijven staan.

(update 23-05-2009)
Shit. Het apparaat doet het opeens niet meer. Wordt niet meer warm. Ik mis 'm toch wel... Nooit meer zelf (stroop)wafels maken. Shit.

6 opmerkingen:

  1. Volgens mij passen de platen van deze ook op de nieuwere uitvoeringen... mijn ouders hadden dezelfde:) Ik mocht meehelpen met het omdraaien van de poffertjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dezelfde al sinds 1989 en werk er nog steeds met veel plezier mee. Hij wordt vrijwel uitsluitend gebruikt om wafels mee te bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. JAREN EN JAREN IN GEBRUIK TOT DAT MIJN MAN DE TOSTIE PLATEN GING SCHOONMAKEN.. NOOIT EERDER DEED HIJ DIT EN ... NU KAN IK ZE WEG GOOIEN ALLES BAKT AAN .MET EEN SCHUURSPONS GELOOF IK HEEFT HIJ ZE SCHOON GEMAAKT. BEDANKT MANNETJE. JE BENT LIEF MAAR DIT IS ECHT EEN COMPLEET MIS PUNT

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb veel soorten platen en de tosti platen zelfs dubbel. Dus daar mag je van mij best een set van hebben.
      Mijn apparaat gaf 't op, ik hoop nog steeds op een gelukstreffer bij de kringloop, ooit.
      Moest vreselijk lachen om je tekst, je frustratie is herkenbaar. Zelf heb ik langer plezier van apparaten, dan van mannen ;-)
      Voor de verzendkosten stuur ik m'n nieuwste tosti platen naar je op. Laat maar wat horen.
      Gr. Yvonne

      Verwijderen
    2. Ik heb platen modig

      Verwijderen
  4. Grappig. Ik heb dezelfde ook van m'n ouders meegenomen. Ben gaan zoeken op internet om de temperaturen te weten. Ben die nog niet tegen gekomen. Wat ik zo gezien heb met mijn thermometer is stand 1 260 graden. Dat is wat hoog voor stand 1. Ik vroeg me af of dat dit inderdaad de juiste temp. is.

    BeantwoordenVerwijderen