Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 september 2007

Dropsoep

Pierre Wind is een begenadigd kok met een spraakmakend programma op NL3 (ooit?!). Zowel zijn verschijning in beeld als zijn recepten in boekvorm ("Wind aan de kook") zijn een lust voor het oog én een bron van inspiratie. Een inventieve kok, van wiens hand volgend recept voor dropsoep:

Als rechtschapen Nederlander hou ik natuurlijk met hart en ziel (en smaakpapillen) van drop, dus zou ik dan ook van dropsoep houden!? De soep is eenvoudig genoeg gemaakt en de ingrediënten zijn ook niet zo moeilijk. Groenten en salmiak zullen vast goed combineren (als Pierre het zegt...), maar met een dampende kom verse dropsoep op mijn schoot moet ik alvorens de eerste hap te durfen nemen, toch eerst een drempel over. Hele bizarre ervaring, dit schizofrene soepje. Eerst gewoon heet en soeperig, dan een lichte mengeling van groentensmaak met een zoutige lauriertoets. Bij het doorslikken komt een volle salmiak vrij en de nasmaak is in de verte dropperig (op een niet-dropperige manier; het is 'drop' als je weet dat het drop is).
Lekker, eigenlijk wel. Geslaagd als soep, maar de half-gevulde kom is mij eigenlijk al te veel. Deze soep is HEFTIG en ik denk dat het als voorgerecht 'too much' is. Beste bestemming die ik kan verzinnen is als amuse, in een setting waarin je wil imponeren zonder te shockeren, dus misschien een eierdopje dropsoep als voorproefje. Zal ongetwijfeld iedereen wakker schudden en de verwachtingen voor de rest van het diner hoog spannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten